Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Rescue Online | Sereď Online | Reportér 24

Reportér 24
Begam Trnava
Označenie inzercie

ISSN 1338-032X   Dnes je 18. 6. 2018, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel
Vrazda novinára a jeho priatelky nesmie zostat zabudnuta
Označenie inzercie
Expedicia  Za polárny kruh 2016
Označenie inzercie
Kazachstan Astana 2017
Označenie inzercie
Vysivanie na textil
Označenie inzercie
RubrikyRubriky
INFOSLOBODA Transparentnosť v samospráve
Označenie inzercie
Na zamyslenie...
Označenie inzercie
Označenie inzercie

Aj železničné tunely majú jedinečné vetranie, ktoré zabezpečujú špeciálne motory

159

ŽSR  |MM|   Železnice Slovenskej republiky sa starajú o správu a údržbu 76 železničných tunelov. Väčšina z nich má prirodzené vetranie cez portály, no niektoré z nich majú aj jedinečné odvetrávanie v podobe vetracích šácht tzv. „komínovým ťahom“ alebo nútené vetranie motormi poháňaných ventilátorov. Všetky tieto zariadenia sú pravidelne kontrolované a udržiavané. V sieti ŽSR majú špeciálnu vetraciu šachtu 4 tunely – Bratislavský tunel č.1,  Bralský – kde je otvorené  vetranie komínovým ťahom, Bujanovský a Čremošniansky – kde je nutná výmena vzduchu formou nútenej ventilácie. Vetranie,  či už prirodzené cez vetraciu šachtu, alebo nútené slúži na odvod znečisteného vzduchu spalinami vzniknutými prevádzkou parnej trakcie, alebo motorovej (dieselovej) trakcie z tunelovej rúry. Niečo podobné je dnes samozrejmosťou pri budovaní cestných tunelov.

,,V nových železničných tuneloch sa uvažuje väčšinou s prevádzkou elektrických lokomotív, návrh núteného vetrania tunelovej rúry pri veľmi dlhých tuneloch vyplynie z posúdenia v projekovom návrhu.  Nútené vetranie sa navrhuje len v chránených únikových cestách,“ vysvetľuje námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre prevádzku Miroslav Kocák.

Unikátny je aj z pohľadu vetrania jednokoľajný Čremošniansky tunel. Postavený bol v rokoch 1940-1944. Dĺžka tunela je 4,697 km, ide o tzv. vrcholový tunel s lomom sklonu nivelety trate v tuneli s odvodnením tunela obojstranne smerom k portálom. Pri prevádzke parných a motorových rušňov dochádza k hromadeniu znečisteného vzduchu vo vrchole tunela. Preto bolo potrebné zabezpečiť odvetranie tunela vetracou šachtou. Keďže vzdialenosti portálov k lomu sklonu nivelety sú rozdielne, vetracia šachta nie je zriadená priamo vo vrchole lomu, ale tak, aby bola zabezpečená výmena vzduchu v obidvoch častiach tunela v rovnakom čase. Prirodzené vetranie voľným komínom bolo z hľadiska rýchlosti odvetrania tunela nedostatočné, preto v hornej časti ústia vetracej šachty  bola vybudovaná  ventilátorovňa k nútenému vetraniu.

Vetracia šachta v Čremošnianskom tuneli má výšku (resp. hĺbku) 96 m a priemer 4,5 m. Na povrchu je ukončená oceľovým výfukom so zabudovaným ventilátorom. Celý ventilačný systém bol postupne opravený v rokoch 1995-1996. V roku 2009 bola obsluha zariadenia modernizovaná prevádzkovaním rádiostaníc v Železničnej stanici (ŽST) Čremošné a vetracej šachte. Obsluha vetracej šachty sa tak vykonáva v dopravnej kancelárii ŽST Čremošné. Vzhľadom na dĺžku tunela a  obsah vzduchu v ňom sa vyžaduje vetranie cca 10 minút, na výmenu vzduchu v tuneli po zapnutí elektrického ventilátora. Výpravca vetranie v tuneli spúšťa:

  • po každej dvojici rýchlikov (ak nie je dohodnutý iný režim spúšťania, napr. pri prácach v tuneli),
  • pri prácach spôsobujúcich prach a zadymenie v tuneli a pohybe ľudí v tuneli,
  • pri vykonávaní pravidelnej údržby ventilačného zariadenia,
  • individuálne podľa jeho uváženia (hustota dopravy, charakter vlakov ...).

 

V prípade, ak vlak zostane stáť z nezisteného dôvodu v tuneli, výpravca nesmie spustiť ventilátor, kým nezistí dôvod zastavenia vlaku a kým ho o to nepožiada vlakový personál. Výpravca tiež nesmie spustiť ventilátor, ak má hlásený požiar vlaku.

Keďže aj vetranie je realizované pomocou technologického zariadenia, aj tu občas, napriek pravidelnej údržbe, nastane porucha. Práve kvôli poruche ložísk na motore ventilátora musela byť prevádzka vetrania v Čremošnianskom tuneli na čas odstavená. Motor, slúžiaci na pohon ventilátora, má výkon 130 kW. V rámci opravy sa na ňom vykonala impregnácia, vyváženie, sústruženie, oprava držiakov uhlíkov, púzdrovanie ložiskového štítu, oprava prasknutého ložiskového veka, výmena ložísk a uhlíkov a tiež povrchová úprava.

Dňa 2. februára bol opravený motor ventilátora prevezený späť k vetracej šachte a v týchto dňoch prebieha jeho spätné osadenie a následné prepojenie remenicou na ventilátor.


Fotogaléria k článku:

159 Vetracia šachta a rozobratý motor, kde sa zistila porucha ložísk, čo bol dôsledok odstavenia z prevádzky
Autor: ŽSR
Popis: Vetracia šachta a rozobratý motor, kde sa zistila porucha ložísk, čo bol dôsledok odstavenia z prevádzky
159
Autor: ŽSR

Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
›REGISTROVANÍ NICKOM‹
všetci

Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.

Begam Trnava
Označenie inzercie
Usporne vykurovanie
Označenie inzercie
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
naEXpediciu.sk - cestovetelsky portal
Označenie inzercie
Optik MORVAY
Označenie inzercie
Bezpecne mesto
Označenie inzercie
TransSibírska magistrála - Cestovateľská relácia
Označenie inzercie
Kniha Nezna revolucia Mytny
Označenie inzercie
Zlate pastilky
Označenie inzercie
Hrady a zamky
Označenie inzercie
Ericsoft
Označenie inzercie
Zdravotnicke pomocky Nitra
Označenie inzercie
Cestovanie 2 A
Označenie inzercie
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
Vyhľadávanie
naEXpediciu.sk - cestovetelsky portal
Označenie inzercie
Optik MORVAY
Označenie inzercie
Posledné komentáre

Bezpecne mesto
Označenie inzercie
TransSibírska magistrála - Cestovateľská relácia
Označenie inzercie
Kniha Nezna revolucia Mytny
Označenie inzercie
Zlate pastilky
Označenie inzercie
Hrady a zamky
Označenie inzercie
Ericsoft
Označenie inzercie
Zdravotnicke pomocky Nitra
Označenie inzercie
Cestovanie 2 A
Označenie inzercie
Bottom panel

© reporter24.sk všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na reporter24.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign