Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Rescue Online | Sereď Online | Reportér 24

Reportér 24
Begam Trnava
Označenie inzercie

ISSN 1338-032X   Dnes je 20. 11. 2018, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel
Vrazda novinára a jeho priatelky nesmie zostat zabudnuta
Označenie inzercie
Expedicia  Za polárny kruh 2016
Označenie inzercie
Kazachstan Astana 2017
Označenie inzercie
Vysivanie na textil
Označenie inzercie
RubrikyRubriky
INFOSLOBODA Transparentnosť v samospráve
Označenie inzercie
Na zamyslenie...
Označenie inzercie
Označenie inzercie

Boj RegioJetu s dotovaným štátnym dopravcom je v skorumpovanom štáte prakticky nereálny

200

Netuším, či Radim Jančura odchod z hlavnej železničnej trate na Slovensku myslí vážne, alebo nie. Ak áno, tak na to v súčasnosti nedoplatí on. Firma RegioJet vzhľadom na podmienky nebude pri tomto produkte generovať stratu, ktorú je nepochybne potrebné vykryť z iných aktivít.  Koho je teda problémom, že tento dopravca chce opustiť najvyťaženejšiu a najlukratívnejšiu trať na Slovensku?

Sú tisíce ľudí, ktorí túto zmenu nepostrehnú o nič viac, ako samotný príchod RegioJetu na Slovensko. Jednoducho by sa ich nedotklo ani to, keby sa železnice vrátili k vozňom s drevenými lavicami ťahanými konským záprahom. Sú tu však desiatky tisíc ľudí na pravidelnú, až dennú prepravu vlakmi odkázaných, aby prežili oni a ich rodiny. Vládna limuzína s ochrankou totiž nie je pre každého z nás.

Odchod tohto na pomery nielen Slovenska významného prepravcu poškodí v prvom rade samotných cestujúcich. Po prvé nebudú mať alternatívu vo vlakovej preprave a po druhé bez nevyhnutnej konkurencie sa vývoj na trhu zablokuje. Samozrejme len dočasne a to dovtedy, pokým občania pochopia, že presadzovanie osobných ambícií v politike volenými zástupcami na úkor občanov, nakoniec vždy vedie k neriešiteľným problémom a stagnácii vo vývoji. Dopredu (vo funkciách a príjmoch) sa posúvajú totiž iba tí volení politici.

RegioJet na Slovensko priniesol to, čo v minulosti v leteckej doprave  SkyEurope. V prvom rade ukázal ľuďom, že cestovať sa v 21. storočí dá aj inak, ako vo vozňoch z osemdesiatych rokov storočia minulého a že servis pre zákazníka štandardný vo vyspelých krajinách od Slovenska na západ, môže byť realitou aj u nás. Radim Jančura dokázal, že je možné postaviť sa aj skorumpovaným politikom - korupcia má totiž viacej tvárí, ako len dvadsať dekov šunkového salámu starou babkou podstrčeného lekárovi pred vyšetrením nachladnutého močového mechúra. 

Nenahovárajme si, že firme RegioJet nejde o peniaze. Ale ani to neodsudzujme a nekritizujme! Je to normálne a prirodzené, účelom podnikania v trhovom mechanizme je totiž tvorba zisku. Kto z vás čitateľov chce toto kritizovať nech si najskôr odpovie na otázku, koľko hodín z pracovnej doby robí pre niekoho zadarmo bez nároku na odmenu za vykonanú prácu. A pre úplnosť, koľko hodín z pracovnej doby robí pre štát. 

Nekritizoval by som teda fakt, že súkromnej firme ide o zárobok, ale vyhodnocoval by som, akým spôsobom zarába, koľko investuje a koľko je ochotná na zisk čakať. A porovnával by som to objektívne u súkromného prepravcu (prípadne všeobecne v podnikaní) a u jeho "konkurencie" štátneho dopravcu. U RegioJetu sú to milióny v investíciách zo svojich peňazí, dlhodobé podnikanie s minimom riaditeľov, sekretárok, manažérov a iných "príživníkov", kdežto u štátneho prepravcu s generálnym riaditeľstvom plným úradníkov, vysokými platmi, odmenami, zlatými padákmi a pre ľudí starými vozňami a nulovým servisom. No a tým najdôležitejším - všetkým plateným z peňazí občanov.

Pri rozmemení si vecí na drobné a nahliadnutí do pozadia človek príde na to, kde je "pes zakopaný" a o čo komu ide.

Takže, ako ďalej?

Myslím si, že odchod RegioJetu poškodí v prvom rade cestujúcim, v druhom premiérovi Ficovi a paradoxne aj  "národovcovi" Andrejovi Dankovi a v rade neposlednom krajine a jej menu vo svete. Hráme sa na hrdinov tam, kde by sme mali byť radi, že niekto má záujem podnikať. Podmienky na podnikanie sú totiž v krajine v korupcii vyhodnotenej za druhú najhoršiu na svete naozaj veľmi zlé. Jančura to skúsil a chcel zmeniť. To, že sa mu to nepodarilo nie je jeho zlou známkou, ale vizitkou Slovenska. Bojovať totiž proti systému pri apatii väčšiny ľudí je niečo podobné, ako zápasiť v hľadisku síce proti podvodníkovi, zákernému zlodejovi a kriminálnikovi, no o dve váhové kategórie silnejšiemu s tým, že rozhodcov platí protivník a ešte aj v obecenstve má pozvaných komparzistov, ktorým buď je jedno, ako zápas dopadne (nerozumejú mu a nezaujíma ich), alebo na výsledku zápasu sú priamo zainteresovaní v prospech protistrany. To sú zápasy, ktoré sa nevyhrávajú silou a možno už nie ani rozumom a právom, ale čakaním na chyby súpera a jeho nenažratosťou. A to nielen v tomto konkrétnom prípade.

Slovensko, resp. politici by veľmi rýchlo mali upustiť od nezmyselnej demagógie a presadzovania vlastných politických cieľov za peniaze občanov, mali by výrazne uvolniť trh, obmedziť vplyv štátu a na trhu sa dať šancu o "pobitie sa" nielen RegioJetu a  Leo Expresu, ale aj ďalším dopravcom. To je cesta k úspechu, kvalitným službám za dobré ceny a k spokojnosti cestujúcich, teda nás občanov.

A som si istý, že na záver ani nemusím pripomínať, že diskriminácia cez falošné a nespravodlivé dotácie jedincov je skutočnou cestou do pekla, lebo takto nám budú nielen vládnuť, ale aj voziť nás neschopáci, ktorí bez dotácií (teda peňazí ktoré nikdy oni nezarobili), by jedine ak pokapali od hladu...


Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
›REGISTROVANÍ NICKOM‹
všetci

Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.

Begam Trnava
Označenie inzercie
Usporne vykurovanie
Označenie inzercie
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
naEXpediciu.sk - cestovetelsky portal
Označenie inzercie
Optik MORVAY
Označenie inzercie
Bezpecne mesto
Označenie inzercie
TransSibírska magistrála - Cestovateľská relácia
Označenie inzercie
Kniha Nezna revolucia Mytny
Označenie inzercie
Zlate pastilky
Označenie inzercie
Hrady a zamky
Označenie inzercie
Ericsoft
Označenie inzercie
Zdravotnicke pomocky Nitra
Označenie inzercie
Cestovanie 1 B
Označenie inzercie
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
Vyhľadávanie
naEXpediciu.sk - cestovetelsky portal
Označenie inzercie
Optik MORVAY
Označenie inzercie
Posledné komentáre

Bezpecne mesto
Označenie inzercie
TransSibírska magistrála - Cestovateľská relácia
Označenie inzercie
Kniha Nezna revolucia Mytny
Označenie inzercie
Zlate pastilky
Označenie inzercie
Hrady a zamky
Označenie inzercie
Ericsoft
Označenie inzercie
Zdravotnicke pomocky Nitra
Označenie inzercie
Cestovanie 1 B
Označenie inzercie
Bottom panel

© reporter24.sk všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na reporter24.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign