Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Rescue Online | Sereď Online | Reportér 24

Reportér 24
Begam Trnava
Označenie inzercie

ISSN 1338-032X   Dnes je 12. 12. 2018, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel
Vrazda novinára a jeho priatelky nesmie zostat zabudnuta
Označenie inzercie
Expedicia  Za polárny kruh 2016
Označenie inzercie
Kazachstan Astana 2017
Označenie inzercie
Vysivanie na textil
Označenie inzercie
RubrikyRubriky
INFOSLOBODA Transparentnosť v samospráve
Označenie inzercie
Na zamyslenie...
Označenie inzercie
Označenie inzercie

Couples (Dvojice) Pavel Maria Smejkal

159

Tatranská galéria v Poprade |MM| V histórii fotografie existuje viacero diel, ktoré poznáme skôr ako dvojice, než ako samostatné, jednotlivé fotografie. Princíp diptychu je aj v súčasnosti používaný ako veľmi plodná tvorivá metóda, ale v práci Couples sa Pavel Maria Smejkal snaží pracovať s dvojicami, ktoré vznikli prirodzeným spôsobom, bez akéhokoľvek primárne tvorivého zámeru. Autor pracuje podobne ako u predchádzajúceho projektu Takí sme boli - fotografie (resp. v tomto prípade dvojice fotografií) iba nachádza, podrobne analyzuje a vyberá. V sprievodnej prednáške a projekcii nás autor zoznámi s viacerými príkladmi fotografických dvojíc, ktoré ho inšpirovali k tejto téme (z iného uhla pohľadu spracovanej aj v jeho magisterskej a dizertačnej práci na tému opakovania motívov) či pripomenie niektoré známe fotografické dvojice, ktoré hrali významnú úlohu v histórii myslenia o fotografii. Princíp dvojíc zasa prirodzene smeruje ku knihe, ako klasickému a pre danú tému asi najvhodnejšiemu médiu, ktorú autor na prezentácii taktiež predstaví.

 

Autora tieto dvojice zaujali, lebo medzi vybranými fotografiami existuje rozdiel, ktorý nejakým zásadným spôsobom hovorí o buď o realite, ktorá nás obklopuje, alebo (a to častejšie) o fotografii ako takej alebo fotografoch, ich myslení, metódach, dobových trendoch. Alebo k týmto problémom kladú otázky. Ďalšou dôležitou oblasťou, o ktorej Smejkalove dvojice hovoria, je médium fotografie - všetky nájdené fotografie boli vo forme papierových printov, resp. negatívov. Fotografia bola celé 19. a 20. storočie neodmysliteľne spjatá s fyzickým nosičom a podliehala fyzikálnym zákonom a prirodzeným dôsledkom tejto technológie.

A tak v predloženej sérii nachádzame fotografie ohmatané, roztrhnuté, vybledlé, zle vyvolané, krivo premietnuté na papier v tmavej komore, zrkadlovo vyvolané apod. Ďalším fenoménom, ktorý autor sleduje v tejto práci je fenomén času, prirodzene a neoddelitelne spojený s fotografiou (ktorá okamihom svojho vzniku hneď hovorí o histórii, alebo, pri inom uhle pohľadu, vie zastaviť čas). Napriek tomu práve na papieri zhmotnené obrázky nájdené bez svojich originálnych negatívnych filmov (podobne ako v prípade kusových negatívov na sklenených platniach) nám nedávajú informáciu o tom, ktorý záber vznikol prvý a ktorý až následne. Vzniká tak množstvo otázok a tento fakt súčasne umožňuje hypotetické cestovanie časom, alebo môžeme vnímať dve fotografie ako loop vyjadrujúci nekonečný, nikdy nekončiaci dej (ako napr. chlapec žonglujúci s loptičkami). Niektoré dvojice sa zasa vyjadrujú kinematograficky (o milisekundy posunutý dej či strih), či vytvárajúci dojem deja, ktorý sa v skutočnosti nestal - hodil muž to dieťa do vody, či nie?) Uloženie dvoch fotografií vedľa seba prirodzene núti diváka obrazy detailnejšie analyzovať, nachádzať rozdiely a premýšľať nad tým, čo tieto rozdiely hovoria. Niekedy potrebujeme dospieť až do priam forenzne detailnej analýzy ako pri dokazovaní zločinu - fotografia ako dôkaz vždy bola a stále je problematickou oblasťou a mnohé otázky, na ktoré odpovede sa dakomu zdajú byť celkom jasné, po dôkladnom premýšľaní ostávajú otvorené, alebo v skutočnosti dokazujú pravý opak.

 

Práca je postavená na bohatom archíve, ktorý autor zhromažďuje už veľa rokov. Časť jeho archívneho materiálu už bola úspešne využitá vo viacerých predchádzajúcich projektoch a získala mnohé pozitívne ohlasy. Tentokrát ide o špecifické využitie amatérskych archívov s medzinárodným kontextom (Španielsko, Francúzsko, Nemecko, Rakúsko, Česko, Poľsko, Maďarsko, Slovinsko) v rozpätí dvoch predchádzajúcich storočí, v ktorých klasická fotografia hrala dominantnú úlohu obrazového média.

 

Projekt podporil z verejných zdrojov formou štipendia Fond na podporu umenia.

 

 


Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
›REGISTROVANÍ NICKOM‹
všetci

Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.

Begam Trnava
Označenie inzercie
Usporne vykurovanie
Označenie inzercie
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
naEXpediciu.sk - cestovetelsky portal
Označenie inzercie
Optik MORVAY
Označenie inzercie
Bezpecne mesto
Označenie inzercie
TransSibírska magistrála - Cestovateľská relácia
Označenie inzercie
Kniha Nezna revolucia Mytny
Označenie inzercie
Zlate pastilky
Označenie inzercie
Hrady a zamky
Označenie inzercie
Ericsoft
Označenie inzercie
Zdravotnicke pomocky Nitra
Označenie inzercie
Cestovanie 1 B
Označenie inzercie
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
Vyhľadávanie
naEXpediciu.sk - cestovetelsky portal
Označenie inzercie
Optik MORVAY
Označenie inzercie
Posledné komentáre

Bezpecne mesto
Označenie inzercie
TransSibírska magistrála - Cestovateľská relácia
Označenie inzercie
Kniha Nezna revolucia Mytny
Označenie inzercie
Zlate pastilky
Označenie inzercie
Hrady a zamky
Označenie inzercie
Ericsoft
Označenie inzercie
Zdravotnicke pomocky Nitra
Označenie inzercie
Cestovanie 1 B
Označenie inzercie
Bottom panel

© reporter24.sk všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na reporter24.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign