Prihlási sa Prihlási sa | Registrácia Nová registrácia
Rescue Online | Sereď Online | Reportér 24

Reportér 24
Begam Trnava
Označenie inzercie

ISSN 1338-032X   Dnes je 15. 11. 2018, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel
Vrazda novinára a jeho priatelky nesmie zostat zabudnuta
Označenie inzercie
Expedicia  Za polárny kruh 2016
Označenie inzercie
Kazachstan Astana 2017
Označenie inzercie
Vysivanie na textil
Označenie inzercie
RubrikyRubriky
INFOSLOBODA Transparentnos v samospráve
Označenie inzercie
Na zamyslenie...
Označenie inzercie
Označenie inzercie

Expedícia BALKÁN 2014 - 4. čas - Albania - prvý kontakt s krajinou

200

Od začiatku našej expedície Balkán 2014 uplynulo niekožko dní. Zatiaž sme prešli Maďarsko, Srbsko, Kosovo a Macedoniu. Spali sme v srbskom Leskovaci, v albánskej časti Mitrovice v štáte Kosovo a v moteli situovanom na diažnici Matky Terezy v Macedonii.

Pred obedom prichádzame na macedónsko albánsku štátnu hranicu. Už posledné desiatky kilometrov Macedonie sú znatežné štátne symboly Albánska a to nielen na mnohých rodinných domoch, ale aj na stožiaroch popri ceste. Tu na albánskej hranici okrem zástavy, ktorá je samozrejmosou zastavujeme pri tabuli s mapou Albánska. Niekožko fotografií pokračujeme cez mimoriadne hornatý terén do vnútrozemia. Zastavujeme sa na prvej benzínovej pumpe IT Oil, kde si chceme da espresso. Žiaž je vypadnutá elektrina a nevedia rozchodi ani dieselový agregát, ktorý je pri každej väčšej budove. V miernom daždi pokračujeme smerom na Tiranu, kde na ceste plnom zákrut vidíme doteraz prvú a dnes už vieme, že počas celej expedície dlhej 3400 km aj poslednú haváriu. Dodávku prekotil nabok podža všetkého vodič, ktorý dostal mikrospánok. Prechádzame malými dedinkami a opätovne poznáme dopravné prostriedky v mnohom pripomínajúce dobu zpred revolúcie v našej krajine. Jedno je však nepopieratežné - Albánsko je známe nespočetným bunkrom betónových polkruhových bunkrov a mimoriadne obžúbenými autami značkami Mercedes. Už od prvého momentu ich tu vidíme stovky a to od tých najstarších až po najnovšie modely. Všetky autá vrátane toho nášho sú špinavé od blata, s čím počítajú podnikaví domáci a na každom kroku zriaďujú improvizované umývačky áut, pozostávajúce z vožne tečúcej vody cez záhradnú hadicu a kefy na umytie auta. Úrovni umyvárky zodpovedajú aj reklamy - LAVAZ vidíme častejšie ako potraviny alebo krčmu.

Po krátkej zastávke a malom občerstvení v prvom malom mestečku od hraníc smerujeme cez stále mimoriadne hornatý terén so zaujímavou červenou zemou na Tiranu. Vychádzame na krátky úsek rýchlostnej cesty, ktorý pokračuje moderným tunelom, za ktorým sa nachádza útulný motorest s príjemnou obsluhou. Zastavujeme tu a konečne si dávame vytúžené espresso. Kvalita je výborná a až tu začíname chápa potrebu zvyknú si na iné ceny.

Albánske peniaze zamenené ešte nemáme, preto požadovaných niečo cez 200 LEK hodnotíme ažko. Žiadame o možnos zaplati v Eurách a cena oznámená čašníkom ma dáva do kolien. Dve kvalitné malé espressá s džúsom pre Deniska zaokrúhlene smerom na hor stoja 1,50 Eura. A to si dovolím poveda, že čašník urobil dobrý obchod minimálne v prepočte kurzu. Spokojní odchádzame k autu a prekvapene sledujeme mladíka v reflexnej veste, ktorý zastavuje premávku pri našom cúvaní von z parkoviska.

Improvizované obchodíky priamo pri hlavnej ceste prípadne doslovne opreté o skaly vidíme po celej ďalšej ceste až k diažnici, ktorá nás dovedie až do Tirany. Po diažnici ideme štandardných 110 km/h a bavíme sa o našich prvých pocitoch získaných za prvé hodiny pobytu v tejto ešte dostatočne nepoznanej krajine.

V tom Monika vykríkne: "Brzdi". Bez akejkožvek dopravnej značky, upozornenia či akéhokožvek spomalenia diažnica končí. Krátkym prudkým zjazdom, na ktorom je potrebné zatoči do pravého uhlu, resp. o 180 stupňov do mesta. Videl som všeličo a jazdil som všelikade, ale toto ma naozaj prekvapilo. Na najbližšom možnom mieste zastavujem a Monika berie kameru s tým, že túto atrakciu je nevyhnutné patrične zdokumentova. Následne sa vraciam na "výjazd" z diažnice a sledujem premávku. Autá jazdia kolmo do protismerných pruhov a podobným štýlom ako sme brzdili my, brzdia v podstate všetci, len ich výraz tváre nie je taký prekvapený ako nepochybne bol náš. Domáci to jednoducho poznajú. Asi 20 minút stojíme na štrkovom parkovisku, na ktorom zákonite musí skonči každé auto, ktorého vodič prehliadne neoznačené ukončenie diažnice.

Je čas pokračova na miesto ubytovania, radi by sme to stihli ešte po svetle. Pýtame sa mladej rodiny, ktorá práve nastupuje do vedža nás zaparkovaného auta. Ponúkajú nám, že ich môžeme nasledova, oni v Durres žijú. Dostávame šancu prejs mesto Tirana skratkami cez ulice v centre, do ktorých by sme inak nezablúdili ani omylom. Asi za hodinu a pol po niekožko desiatok dlhej diažnici vchádzame do centra Durres a telefonicky ohlasujeme Ridvana, majiteža CK Albania Tour. Pokým po nás príde, robíme v potravinách bežný nákup a následne ideme do miesta nášho ubytovania. Po rýchlom vyložení vecí do apartmánovej izby ideme k albánskej časti Jadranského mora. Prekvapuje nás perfektná piesková plហa vôbec moderný komplex s príslušenstvom zodpovedajúci vyššiemu štandardu ubytovania porovnatežný s ktoroukožvek zaužívanou overenou turistickou destináciou v západnej krajine s prístupom k moru.

Unavení a plní dojmov si po večeri líhame spa s rozhodnutím, že ak to bude možné, tak tu strávime aspoň 5 dní namiesto plánovaných troch.


Fotogaléria k článku:

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

Zobrazi všetky fotografie
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

Skry všetky fotografie

Komentáre k článku:

Komentova môžu:
registrovaní menom
›REGISTROVANÍ NICKOM‹
všetci

Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.

Begam Trnava
Označenie inzercie
Usporne vykurovanie
Označenie inzercie
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
naEXpediciu.sk - cestovetelsky portal
Označenie inzercie
Optik MORVAY
Označenie inzercie
Bezpecne mesto
Označenie inzercie
TransSibírska magistrála - Cestovatežská relácia
Označenie inzercie
Kniha Nezna revolucia Mytny
Označenie inzercie
Zlate pastilky
Označenie inzercie
Hrady a zamky
Označenie inzercie
Ericsoft
Označenie inzercie
Zdravotnicke pomocky Nitra
Označenie inzercie
Cestovanie 2 A
Označenie inzercie
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
Vyhžadávanie
naEXpediciu.sk - cestovetelsky portal
Označenie inzercie
Optik MORVAY
Označenie inzercie
Posledné komentáre

Bezpecne mesto
Označenie inzercie
TransSibírska magistrála - Cestovatežská relácia
Označenie inzercie
Kniha Nezna revolucia Mytny
Označenie inzercie
Zlate pastilky
Označenie inzercie
Hrady a zamky
Označenie inzercie
Ericsoft
Označenie inzercie
Zdravotnicke pomocky Nitra
Označenie inzercie
Cestovanie 2 A
Označenie inzercie
Bottom panel

Š reporter24.sk všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkožvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateža alebo autora článku zakázané.
Design: Š Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: Š Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na reporter24.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavatež novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavatež nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign