Prihlási sa Prihlási sa | Registrácia Nová registrácia
Rescue Online | Sereď Online | Reportér 24

Reportér 24
Begam Trnava
Označenie inzercie

ISSN 1338-032X   Dnes je 20. 4. 2018, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel
Vrazda novinára a jeho priatelky nesmie zostat zabudnuta
Označenie inzercie
Expedicia  Za polárny kruh 2016
Označenie inzercie
Kazachstan Astana 2017
Označenie inzercie
Vysivanie na textil
Označenie inzercie
RubrikyRubriky
INFOSLOBODA Transparentnos v samospráve
Označenie inzercie
Na zamyslenie...
Označenie inzercie
Označenie inzercie

Gruzínsko - Azerbajdžan - Arménsko a Náhorný Karabach 2018. Čas 1.

Miloš Majko14. 04. 2018 00:46:46Cestovanie
200

Minulý rok v našich médiách oznámená trasa ďalšej expedície nepochybne veža žuďom vyrazila dych. O Náhornom Karabachu obdobne ako o Donbase totižto už viac ako 10 rokov poču z našich médií hlavne v súvislosti s ozbrojeným konfliktom, ktorý tu prebiehal a žiaž síce sporadicky, no v danom čase vežmi intenzívne aj prebieha.

Gruzínsko a Arménsko sme vo štvorici (Fero Škorík, Erik Štefánek, môj syn a ja) navštívili už pred dvomi rokmi a krajiny ako také, ako aj celú oblas Kaukazu sme vyhodnotili mimoriadne pozitívne. Preto návrat bol pochopitežný, otázkou bola len trasa. Oblas Kaukazu je pomerne rozsiahla a je tu čo vidie. Náhorný Karabach sa mi však už dlhú dobu javil ako čerešnička na torte, ktorú bude ažké dosiahnu a ak sa to aj podarí, netušíme akú bude ma chu.

Plánovanie termínua následne trasy vychádzalo aj pri tejto ceste hlavne z dostupnosti cenovo zaujímavých leteniek. Stále najzaujímavejším spojením sa javí priamy let leteckej spoločnosti WizzAir z Budapeštianskeho letiska do Gruzínskeho Kutaisi.

Trasu tejto expedície sme upravovali a prečítavali na dĺžku pobytu 7 dní s tým, aby sme čo najviacej videli, s čo najefektívnejšou logistikou prepravy z miesta na miesto, za využitia hlavne všade dostupných taxíkov a maršrutok.

Určitú dobu sme sa pohrávali s návrhom ku Gruzínsku, Arménsku a Náhornému Karabachu priloži aj separatistické republiky Severné Osetsko s mestom Vladikaukaz, Čečensko a jeho hlavné mesto Groznij + Beslan a mesto Machačkala pri Kaspickom mori v štáte Dagestan. Vzhžadom na hornatos terénu v tejto oblasti a náročné presuny aj na krátke vzdialenosti sme túto stranu Kaukazu nechali na budúcu expedíciu. Ku už naplánovaným krajinám sme však doložili Azerbajdžan s návštevou jeho hlavného mesta Baku ležiaceho na brehu Kaspického mora.

Práve vložením Azerbajdžanu do cestovného plánu pre žudí znalých politickej situácie a aspoň ako tak aj geografie musí by jasná komplikácia v kombinovaní návštevy tejto krajiny s návštevou Arménska  resp. Náhorného Karabachu, pre ktorého územie je Azerbajdžan s Arménskom už dve desaročia de facto vo vojnovom stave. Po viacerých konzultáciách sme sa rozhodli pre postupnos: Najskôr Azerbajdžan a až následne Arménsko  a Náhorný Karabach. Letenky sme teda zakúpili v dostatočnom predstihu a presne pred dvomi týždňami sa naša cesta na Kaukaz mohla zača.

Keďže let z Budapešti do Gruzínskeho Kutaisi je nočným a ako na ceste tam, tak aj spä nás čas netlačil, v piatok vo večerných hodinách sme v Galante nastúpili na osobný vlak, ktorý je v Nových Zámkoch prípojný k rýchliku Metropolitan do Budapešti stanice Nyugati. Po ceste sme sa postupne postretali, nakožko jeden účastník nášho tripu bol z Galanty, ďalší z Levíc, tretí z Banskej Bystrice, čo znamenalo, že stretanie sa pred cestou v Seredi nemalo zmysel. Do Budapešti sme dorazili vo večerných hodinách a na letisko sme sa presunuli nasledovne: modrá linka metra na konečnú zástavku s názvom Kobánya - Kispest a odtiaž priama autobusová linka č. 200 E priamo na letisko. Na obidva spôsoby dopravy je vhodné kúpi si cestovné lístky priamo v podchode do metra v automate, na ktorom je možné navoli si aj slovenský jazyk a plati kartou. Znamená to teda, že na prestup v Budapešti si nemusíte ani meni forinty. Jeden cestovný lístok stojí zhruba 1 Euro a odporúčame kúpi si naraz aj spiatočné a to pre prípad, že by ste sa ponáhžali a pri automate na letisku by bol dlhší rad.

Cesta autobusom zo stanice metra na letisko trvá asi 20 minút, v prípade dopravnej špičky počítajte s podstatne dlhším časom. Na letisko prichádzame s dostatočným predstihom, čo nám umožňuje kžudne prejst cez bezpečnostnú kontrolu a pri káve si ešte raz prebra celú trasu tožko očakávanej expedície. Lietadlo z Budapešti do Kutaisi odlieta o 23.55 hod.

Pre tých, ktorí so spoločnosou Wizzair ešte neleteli dávame upozornenie, aby si skontrolovali vežkos príručnej batožiny a pripravili sa na zhruba tri hodiny sedenia v lietadle na sedačkách poskytujúcich minimálny komfort, čo niekomu hlavne v nočných hodinách môže robi problém. Kompenzova by to ale mala výhodná cena letenky.

Bezpečnostná kontrola po prílete do Gruzínska je minimálna a tak už chvížu po prílete budete v letiskovej hale okupovanej desiatkami netrpezlivých taxikárov čakajúcich na prvý ranný biznis. Neunáhlite sa, prvé cenové ponuky taxikárov budú vysoké - zjednávajte!

Ak máte záujem by  aktívny na mobile aj v Gruzínsku, za cenu jednej až dvoch minút hovoru cez roaming, môžete si kúpi priamo na letisku SIMkartu  gruzínskeho mobilného operátora  obsahujúcu ako 50 minút telefonovia, tak hlavne dostatočný limit  na prenos dát. Aktuálny cenník je na priloženej fotografii.

Nakožko až po hlavné mesto Tbilisi cestujeme v počte 6 osôb , dohadujeme si taxikára s väčším autom a s tým, že sa chceme po ceste zastavi v meste Gori a navštívi múzeum J.V.Stalina a jeho rodný dom. Taxikára môžete hneď požiada, aby vám po ceste zastavil v zmenárni nakožko ako na vstupné, tak na suveníry ako aj na prípadné čakanie na otvorenie môzea budete Gruzínske GEL nevyhnutne potrebova. Múzeum otvárajú o 10.00 hod. a pri troche šastia natrafíte na otvorenú kaviareň alebo reštauráciu. V sobotu to je však ažšie.

Mesto Gori sa nachádza kúštik od diažnice medzi Kutaisi a Tbilisi a fenomén Stalina je tu prítomný na každom kroku. Fotografiu Stalina nájdete nielen na plagátoch, gobelínoch a fotografiách v samotnom múzeu, ale aj na nákupnom centre a samozrejme asi všetkých upomienkových predmetoch v niekožkých predajniach v centre mesta a hlavne v okolí múzea. Predajňa so suvenírmi (o niečo vyššie ceny) je aj priamo v múzeu po vstupe vpravo vedža pokladne.

Reportហzo múzea J.V.Stalina, jeho rodného domu a dobového originálneho železničného opancierovaného vozňa prinesieme v samostatnej reportáži.

V Gori sa nezabudnite prejs po ulici  J.V. Stalina.

Ak budete ma záujem o ďalšiu zaujímavos, je ňou  súbor ocežových sôch pod hradným bralom. Sochám chýbajú končatiny či iné časti tela ako symbolika nevyhnutnosti kompromisov a obetovania pri vyjednávaní dohôd.

Na hlavnej ulici nájdete obchodík s kávou, ktorú vám navážia aj zmiešanú podža vášho želania. V obchodíku nakúpite aj vážené cukríky rôznych druhov, chladené nealko nápoje a pivo.

Z Gori je to do hlavného mesta Gruzínska Tbilisi už len niečo cez hodinu jazdy taxíkom. Ideme striedavo po nie zrovna najlepšej ceste a širokej dialnici. Ide o hlavnú trasu, o čom svedčia odbočky na  Vladikaukaz, resp. Stepantsmindu a do ďalších oblastí Gruzínska.

Nechávame sa vyloži na hlavnej stanici, kde okamžite ideme k pokladniam a čo najrýchlejšie si kupujeme cestovné lístky na nočný vlak do hlavného mesta Azerbajdžanu Baku. Nie je síce sezóna, no opatrnosti nikdy nie je dos a vypredaný vlak by nám nabúral celý itinerár 7 dňovej cesty.

Pokladne a v podstate železničná stanica sa nachádzajú na prvom, resp. druhom poschodí nákupného centra, preto nech vás neprekvapí nutnos prejs medzi obchodmi nájs eskalátory a nimi sa dosta do odbavovacej haly. Pri nákupe cestovných lístkov do zahraničia a na dialkové spoje si musíte zobra poradové číslo v automate umiestnenom pod digitálnou tabužou odchodov vlakov. K správnemu okienku ste následne vyzvaní zvukovým znamením. Lístok na druhú triedu lehátka do kupé  pre štyroch na trati Tbilisi - Baku  stojí 49,04 GEL / osoba, čo v aktuálnom kurze bolo 17 Eur.

Cestovný lístok sa skladá z troch častí označených číslami 1-3, z ktorých jednotka patrí vám, dvojka Dežurnej (sprievodca každého vozňa samostatne) a trojka zostáva v kase. Pozor ! Ku kúpe cestovného lístka je potrebné predloži cestovný pas a lístok je rovnako ako vo väčšine bývalých krajín ZSSR vystavený na meno. Cestovný lístok je neprenosný a pripravte sa na to, že cestovný pas a údaje porovnáva s tými na vlakovom lístku vám bude kontrolova aj Dežurna pri nástupe do vlaku.

Vlak do Azerbajdžanskeho Baku odchádza každý deň večer o  20:35 hod. z nástupiša na nižšom poschodí ako je odbavovacia hala. Východ na nástupište nájdete po zídení z eskalátora vžavo v rohu.

Po vybavení formalít nevyhnutných na nočný presun do Azerbajdžanu odchádzame najskôr pešo a následne metrom do centra mesta. Obedujeme v priemernej reštaurácii domáce špeciality, a v myslím Indickej reštaurácii.  Výber jedla  sa najmä źudovi zrovna nepodaril. Zapovedal sa, že už nechce nič čo bude samotná obsluha hodnoti slovami "očeň charašo".

Stanice a tunely metra  v Tbilisi sú pomerne ošarpané a nevžúdne, i keď samotné súpravy sú čisté a moderné. Orientácia je pomerne jednoduchá, no treba si zvyknú na absenciu farebného výrazného značenia a názvy staníc sú písané ich písmom, ktorému pravdepodobne rozumie nebudete ale aj latinkou. Zistite si vopred názvy staníc, kam cestujete.

Centrum mesta je dobre dostupné od metra zo stanice Avlabari a v každom prípade odporúčame návštevu vyhliadky nad mestom pri soche "Matky vlasti" na ktorú sa dostanete lanovkou v cene zhruba 1 Eura za jazdu. Na námestí pred touto stanicou metra nájdete aj maršrutky, ktoré môžete využi pri ceste do Arménska, hlavne  Jerevanu, ale aj do Batumi, na hranice s Azerbajdžanom k Červenému mostu  a pod.

Po Tbilisi metrom, ako aj lanovkou na vyhliadku cestujete na kartu, ktorú si zakúpite pri prvej kúpe lístka a následne si ju už len dobíjate sumou na potrebný počet jázd.

Mesto Tbilisi najmä v jeho historickej časti je skutočne zaujímavé, vybudované, čisté a z môjho pohžadu Bratislava má naozaj čo závidie.

Po takmer pol dni strávenom v Tbilisi sa metrom vraciame na železničnú stanicu, kde si kupujeme nejaké drobnosti na jedenie a občerstvenie (liter 55% - ného doma páleného alkoholu zakúpený v centre, chlapci na nočnú cestu bra nemuseli). Cenovo výhodné bagety, minerálka, nealko nápoje a pivo nájdete aj v kioskoch pred šelezničnou stanicou.

Asi 20 minút pred odchodom vlaku vstupujeme do kupé, v ktorom strávime noc na ceste ku Kaspickému moru do hlavného mesta Azerbajdžanu Baku. Netušíme (čo je nepochybne v danom momente dobre), čo nás vnoci čaká, no v čase nástupu do vozňa veríme, že sa nám podarí dospa noc strávenú cestou lietadlom do Gruzínska.

Ale o tom už v ďalšej časti reportáže z cesty po Kaukaze 2018.

- - -

Ďalšie stovky fotografií nájdete v galérii pod článkom.

Ceny, časy odchodov vlakov a pod. sú aktuálne k termínu  uverejneniu článku, resp. termínu vykonanej cesty, čo bolo koniec marca a začiatok apríla  2018.

Ak máte záujem o rady, pomoc s organizovaním cesty, či konzultáciami týkajúcimi sa cenovo zaujímavého cestovania do netradičných destinácií, neváhajte nás kontaktovat e-mailom na: chcemist@naexpediciu.sk, alebo telefonicky na  0907 277 777.


Fotogaléria k článku:

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

Zobrazi všetky fotografie
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko

Skry všetky fotografie

Komentáre k článku:

Komentova môžu:
registrovaní menom
›REGISTROVANÍ NICKOM‹
všetci

Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.

Begam Trnava
Označenie inzercie
Usporne vykurovanie
Označenie inzercie
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
naEXpediciu.sk - cestovetelsky portal
Označenie inzercie
Optik MORVAY
Označenie inzercie
Bezpecne mesto
Označenie inzercie
TransSibírska magistrála - Cestovatežská relácia
Označenie inzercie
Kniha Nezna revolucia Mytny
Označenie inzercie
Zlate pastilky
Označenie inzercie
Hrady a zamky
Označenie inzercie
Ericsoft
Označenie inzercie
Zdravotnicke pomocky Nitra
Označenie inzercie
Cestovanie 1 B
Označenie inzercie
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
Vyhžadávanie
naEXpediciu.sk - cestovetelsky portal
Označenie inzercie
Optik MORVAY
Označenie inzercie
Posledné komentáre

Bezpecne mesto
Označenie inzercie
TransSibírska magistrála - Cestovatežská relácia
Označenie inzercie
Kniha Nezna revolucia Mytny
Označenie inzercie
Zlate pastilky
Označenie inzercie
Hrady a zamky
Označenie inzercie
Ericsoft
Označenie inzercie
Zdravotnicke pomocky Nitra
Označenie inzercie
Cestovanie 1 B
Označenie inzercie
Bottom panel

Š reporter24.sk všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkožvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateža alebo autora článku zakázané.
Design: Š Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: Š Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na reporter24.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavatež novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavatež nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign