Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Rescue Online | Sereď Online | Reportér 24

Reportér 24
Begam Trnava
Označenie inzercie

ISSN 1338-032X   Dnes je 17. 10. 2018, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel
Vrazda novinára a jeho priatelky nesmie zostat zabudnuta
Označenie inzercie
Expedicia  Za polárny kruh 2016
Označenie inzercie
Kazachstan Astana 2017
Označenie inzercie
Vysivanie na textil
Označenie inzercie
RubrikyRubriky
INFOSLOBODA Transparentnosť v samospráve
Označenie inzercie
Na zamyslenie...
Označenie inzercie
Označenie inzercie

Poslanci presadzujú ekologickejšie autá na cestách EÚ do roku 2030

Správy z Európskeho parlamentu |MM|

   opatrenia smerujúce k rýchlejšiemu rozširovaniu elektromobilov

   testovanie emisií CO2 v skutočných jazdných podmienkach

   výzva na podporu vývoja európskych batérií a batériových článkov

 

Emisie CO2 nových automobilov by podľa v stredu schváleného návrhu EP mali do roku 2030 klesnúť o 40%, zatiaľ čo podiel elektrických a nízkoemisných vozidiel na trhu by mal rásť rýchlejšie.

 

„Návrh som podporil, keďže vzhľadom na vývoj v Turecku mala byť Európsky parlament v stredu pomerom hlasov 389 (za): 239 (proti): 41 (zdržalo sa hlasovania) schválil text nariadenia, ktorý navrhuje stanoviť cieľ zníženia emisií celoúnijného vozového parku predaných nových vozidiel jednotlivých automobiliek do roku 2030 na úrovni 40% - oproti hodnotám v roku 2021. Európska komisia presadzovala v pôvodnom návrhu 30% zníženie emisií do roku 2030. Poslanci tiež navrhujú predbežný 20% cieľ znižovania emisií do roku 2025, teda o päť percentuálnych bodov viac, ako navrhla Komisia. Predložená právna úprava obsahuje podobné ciele aj pre ľahké úžitkové vozidlá.

 

Výrobcovia automobilov, ktorých priemerné emisie CO2 prekračujú tieto ciele, by mali čeliť pokutám, príjem z ktorých by smeroval do rozpočtu EÚ. Takto získané prostriedky by sa podľa poslancov mali vynaložiť na zvyšovanie kvalifikácie zamestnancov automobilového priemyslu, ktorých negatívne zasiahli zmeny v sektore.

 

Automobilky by tiež mali zabezpečiť, aby ich vozidlá s nulovými a nízkymi emisiami, teda elektromobily alebo vozidlá emitujúce menej ako 50g CO2 na kilometer, tvorili v roku 2025 minimálne 20% a do roku 2030 aspoň 35% z celkového počtu nimi predaných nových osobných a ľahkých úžitkových vozidiel na trhu EÚ.

 

Emisné testy v skutočných jazdných podmienkach do roku 2023

 

Parlament vyzval Európsku komisiu, aby do dvoch rokov zaviedla systém testovania reálnych emisií CO2 pomocou prenosného zariadenia - podobne, ako v prípade testovania emisií NOx. Dovtedy by sa emisie CO2 mali určovať na základe údajov z meračov spotreby paliva v automobiloch. Poslanci presadzujú, aby bol systém testovanie emisií v skutočných jazdných podmienkach plne funkčný v roku 2023.

 

Sociálne dopady dekarbonizácie

 

Spoločensky prijateľný a spravodlivý prechod na mobilitu s nulovými emisiami do polovice storočia si podľa poslancov vyžaduje zmeny v celom hodnotovom reťazci automobilového odvetvia, ktoré by zohľadňovali prípadné negatívne spoločenské dopady. EÚ by preto mala podporovať zvyšovanie kvalifikácie, rekvalifikáciu a presun pracovníkov automobilového priemyslu, a to najmä v regiónoch a komunitách, ktoré budú týmto prechodom najviac zasiahnuté. Parlament tiež vyzval na podporu vývoja batérií a batériových článkov v EÚ.

 

Označovanie vozidiel a nahlasovanie emisií za celý životný cyklus

 

Európska komisia by mala do konca roka 2019 predložiť legislatívny návrh v oblasti označovania automobilov, ktoré by spotrebiteľom poskytlo presné a porovnateľné údaje o spotrebe paliva, emisiách CO2 a ďalších ovzdušie znečisťujúcich látok. Od roku 2025 by zároveň výrobcovia automobilov mali na základe spoločnej metodiky nahlasovať emisie CO2 ich nových vozidiel za celý životný cyklus.

 

Vyhlásenie spravodajkyne

 

„Získať podporu Európskeho parlamentu pre 40% cieľ zníženia emisií CO2 do roku 2030 nebolo ľahké, na úspešne dosiahnutý výsledok som však hrdá. Rovnako dôležitý je aj 20% cieľ do roku 2025,‟ uviedla spravodajkyňa Miriam Dalli (S&D, MT).

 

„Táto právna úprava presahuje snahu o obmedzenie škodlivých emisií a ochranu životného prostredia. Ide o legislatívu, ktorá sa usiluje nastaviť správne stimuly pre výrobcov, nabáda na investície do infraštruktúry a podporuje spravodlivú transformáciu pre zamestnancov,‟ dodala poslankyňa Dalli.

 

Reakcie slovenských poslancov

 

„Pre  zachovanie zdravého životného prostredia je nutné znižovať emisie CO2 v automobilovom priemysle.  Avšak je potrebné nájsť rovnováhu medzi environmentalistikou, hospodárstvom a technickými možnosťami. Príliš ambiciózne ciele by mohli mať sociálno-ekonomické dopady, ktoré by priamo ohrozovali pracovné miesta občanov EÚ,‟ uviedol poslanec Branislav Škripek (ECR, SK).

 

Ďalší postup

 

Ministri členských štátoch by mali dospieť ku spoločnej pozícii v Rade EÚ dňa 9. októbra. Rokovania poslancov s predsedníctvom Rady o konečnom znení novej legislatívy by tak mohli začať už 10. októbra.

 

Súvislosti

 

Doprava je jediné významné odvetvie v EÚ, v rámci ktorého emisie skleníkových plynov neustále rastú. Dekarbonizácia celého dopravného sektora sa musí urýchliť, pokiaľ má EÚ naplniť svoje záväzky z konferencie COP21 z roku 2015 a dosiahnuť nulové emisie do polovice tohto storočia.

 

Svetový automobilový priemysel prechádza rapídnymi zmenami, a to najmä v oblasti elektrických hnacích sústav. Pokiaľ sa európske automobilky zapoja do tohto procesu neskoro, riskujú podľa poslancov stratu aktuálnej pozície svetových lídrov.


Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
›REGISTROVANÍ NICKOM‹
všetci

Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.

Begam Trnava
Označenie inzercie
Usporne vykurovanie
Označenie inzercie
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
naEXpediciu.sk - cestovetelsky portal
Označenie inzercie
Optik MORVAY
Označenie inzercie
Bezpecne mesto
Označenie inzercie
TransSibírska magistrála - Cestovateľská relácia
Označenie inzercie
Kniha Nezna revolucia Mytny
Označenie inzercie
Zlate pastilky
Označenie inzercie
Hrady a zamky
Označenie inzercie
Ericsoft
Označenie inzercie
Zdravotnicke pomocky Nitra
Označenie inzercie
Cestovanie 1 B
Označenie inzercie
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
Vyhľadávanie
naEXpediciu.sk - cestovetelsky portal
Označenie inzercie
Optik MORVAY
Označenie inzercie
Posledné komentáre

Bezpecne mesto
Označenie inzercie
TransSibírska magistrála - Cestovateľská relácia
Označenie inzercie
Kniha Nezna revolucia Mytny
Označenie inzercie
Zlate pastilky
Označenie inzercie
Hrady a zamky
Označenie inzercie
Ericsoft
Označenie inzercie
Zdravotnicke pomocky Nitra
Označenie inzercie
Cestovanie 1 B
Označenie inzercie
Bottom panel

© reporter24.sk všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na reporter24.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign