Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Rescue Online | Sereď Online | Reportér 24

Reportér 24
Begam Trnava
Označenie inzercie

ISSN 1338-032X   Dnes je 21. 10. 2018, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel
Vrazda novinára a jeho priatelky nesmie zostat zabudnuta
Označenie inzercie
Expedicia  Za polárny kruh 2016
Označenie inzercie
Kazachstan Astana 2017
Označenie inzercie
Vysivanie na textil
Označenie inzercie
RubrikyRubriky
INFOSLOBODA Transparentnosť v samospráve
Označenie inzercie
Na zamyslenie...
Označenie inzercie
Označenie inzercie

PUZZLE / AKVIZÍCIE V INTERAKCII

GUS |MM|   Galéria umelcov Spiša uvádza premiérový výstavno-edukačný projekt PUZZLE,

ktorý sprístupňuje akvizície galérie z rokov 2012 – 2016 netradičnou formou a interaktívnymi nástrojmi. Výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

____________________________________________________________________________________________________

 

Miesto / kontakt:            Galéria umelcov Spiša (GUS) – kultúrne zariadenie Košického samosprávneho                                                              kraja, Zimná 46, Spišská Nová Ves, www.gus.sk

Termín výstavy:                               13. 12. 2018 – 25. 3. 2018

Vernisáž výstavy:            streda, 13. 12. 2017 o 17.00

Produkcia projektu:       Galéria umelcov Spiša – kultúrne zariadenie Košického samosprávneho kraja

Kurátorka projektu:       Mgr. Kamila Paceková – GUS

Odborná spolupráca:     Mgr. Lenka Králová GUS

Grafika:                                               Mgr. art. Ivana Betková

Kontakt pre médiá:        Mgr. Lenka Králová, projekty@gus.sk, 053 4174626

____________________________________________________________________________________________________

 

 

Projekt PUZZLE, jedinečný svojím spracovaním, sprístupňuje verejnosti nové akvizície s interaktívnymi presahmi a ponúka bohatý edukačný program. Výstava interpretuje vybrané diela od 21 autorov, ktoré boli do zbierkového fondu nadobudnuté za  posledných päť rokov: od roku 2012 galéria nadobudla až 251 zbierkových predmetov od 60 umelcov. Prezentácia diel prepojená s edukáciou „živým“ spôsobom učí návštevníkov, ako vnímať súčasné umenie a pochopiť uvažovanie umelca pri realizácii diela.

Výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Mgr. Kamila Paceková – autorka projektu, ktorá je kurátorkou zbierky galérie, upresňuje: "Výstavno-edukačný projekt sa zameriava na súčasnú výtvarnú scénu. Vybraní autori a ich zastúpenie v zbierkovom fonde poukazuje na východiskovú orientáciu galérie, a to získavať diela aj východosloven-ských umelcov. Návštevník priamo pracuje s vybranou akvizíciou formou interaktívnej hry. Priamou konfrontáciou s dielom sa oboznamuje s technologickými postupmi a spôsobom, akým autori realizujú diela. Projekt je reflexiou systematickej odbornej činnosti s cieľom prehodnotiť zbierkový fond inovatívnym výstavným prístupom, umožňujúcim interakciu s čo najväčším počtom návštevníkov rôznych vekových kategórií."

                PUZZLE učí návštevníkov, ako vnímať súčasné umenie a pochopiť uvažovanie umelca

pri realizácii diela. Vystavených je 57 diel od 21 autorov:  Katarína BALÚNOVÁ, Karol BARON,

Tomáš Agat BŁOŃSKI, Jaroslav ČECH, Orest DUBAY ml., Slavomír DURKAJ, Vlado ELIÁŠ, Anna FEDÁKOVÁ, Milan HNAT, Martin IMRICH, Petr JEDLIČKA, Zdeněk JEŘÁBEK, Robo KOČAN, Matúš LÁNYI, Peter POLLÁG, Monika STACHO, Imrich SVITANA, Viktória ŠOLTISOVÁ, Eva TKÁČIKOVÁ, Amalka Ľudmila VALENČÍKOVÁ, Vladimíra WEISS.

____________________________________________________________________________________

 

O projekte Puzzle / Text Mgr. Kamily Pacekovej

 

26 INTERAKTÍVNYCH DIEL OD 10 AUTOROV

V zbierkovom fonde Galérie umelcov Spiša má svoje miesto mladá generácia autorov, ktorá sa sústreďuje na aktuálne dianie vo svete, rieši témy ekologického charakteru, napr. v dielach Slavomíra Durkaja. Maľba nespĺňa výsostne prvky moderných postupov, niektorí autori sa vracajú k starým výtvarným technikám a historické témy aplikujú na súčasný stav spoločnosti, ako to vidíme v diele Martina Imricha a Vladimíry Weiss.  Sakrálne témy atypicky a pútavo interpretuje Matúš Lányi, pričom použitím netradičných schém nijako nedegraduje náboženské témy, skôr naopak, dáva im nový rozmer. Katarína Balúnová rieši zaujímavým spôsobom mestské štruktúry, ich rozširovanie a hranice. Mladá autorka Viktória Šoltisová modifikuje tradičné zobrazenie Madony s dieťaťom do polohy pracujúcej ženy vo fabrike – nabáda k zamysleniu sa nad otázkami súčasnej globalizácie a postavenia cudzincov vo vyspelých krajinách. Milan Hnat interpretuje biblické texty a podobenstvá, pričom na vyjadrenie využíva mysticko-imaginárne vízie cez znakovosť a symboliku.

                Depozitárne priestory v posledných rokoch obohatili diela súčasných umelcov strednej generá-cie. Niektoré s dávkou irónie a nadsádzkou  ako napr. cyklus Celulitída autorky Evy Tkáčikovej. Peter Pollágcykle Hommage à Velázques vzdáva poctu obľúbenému autorovi španielskeho pôvodu, maliarovi Diegovi Velázquezovi. Skladá hold latinskej civilizácii, ktorá priblížila Európe Nový svet.

                Staršiu generáciu zastupuje akademický maliar Zdeněk Jeřábek. Galéria v roku 2012 získala do zbierok darom desať grafík a jedno dielo z oblasti úžitkového umenia – tapisériu, realizovanú v spoluprá-ci so synom Michalom. Grafické práce naznačujú obľúbenosť niektorých tém – vedút, motívov opustených chalúp, animálnych kompozícií a portrétov.

 

31 VYSTAVENÝCH DIEL OD 11 AUTOROV

Figurálne práce Jaroslava Čecha korelujú s dielom Vladimíry Weissovej a Milana Hnata. Výrazná expresívna maľba a deformácia figúr rezonuje v diele Sen (2009), kde autor prepája snové vízie so subjektívnymi predstavami vyplývajúcimi z každodenných situácií. Podobne aj v diele Milana Hnata

Prah tolerancie (2009) je prítomná expresívnosť, imaginácia a výrazná symbolika. Dvojrozmerné plátna dopĺňa figurálna plastika charakteristická drsnou štruktúrou povrchu od českého výtvarníka Petra Jedličku. Narušený glazovaný povrch výstižne vykresľuje charakter stvárnenej osoby.

Urbanistické riešenia sakrálneho priestoru nájdeme v diele Kataríny Balúnovej, Moniky Stacho a Matúša Lányiho. Každý z nich pristupuje k téme cez vlastnú optiku. Fotografický cyklus Lode chrámu I., II.,( 2012) vychádza z geometrického pôdorysu Chrámu sv. Jakuba v Levoči. Autorka sa pohráva s ideou nazerania na loď chrámu ako na skutočné plavidlo. Do pôdorysu vkladá grafické symboly rýb, lastúr, čo nás navádza na prepojenie s morom. Zároveň ryba v kresťanskej ikonografii symbolizuje Krista, čo dielu dodáva silne sakrálny rozmer. Rovnako mušľa v sebe spája pohanské i kresťanské významy. Ako symbol znovuzrodenia a duchovnej očisty je spojená s krstom a púťou.

Inú perspektívu kresťanského chrámu vykresľuje dielo Moniky Stacho  East spirituality 2 (2012), ktoré zaznamenáva atypický záber z podhľadu akoby kľačiaceho veriaceho. Zároveň táto pozícia smeruje náš zrak hore, k nebesiam a znásobuje monumentalitu chrámu a nekonečnosti. Matúš Lányi v diele Revelation 11, Measuring of the Temple, (2009) osciluje na hranici sakrálneho a svetského priestoru. Kresťanský priestor – pôdorys prenáša aplikáciou grafickej schémy do úžitkového priestoru – telocvične. Náboženské myšlienky zasahujú aj svetské priestory, neohraničujú sa sakrálnym prostredím. Sakrálnu tému rozvíja Matúš Lányi aj v diele Helmet (2013). V expozičných priestoroch religióznu tematiku dopĺňajú mozaikové diela na sklenenom podklade Amalky Ľudmily Valenčíkovej pripomínajúce gotické vitráže a fotografia Kataríny Balúnovej , na ktorej sa samotná autorka štylizuje do pózy svätice.

Tematická koherencia je prítomná v dielach Anny FedákovejOresta Dubaya ml. Navzájom

sa prestupujúce farebne tónované ovály s vyžarujúcim svetlom u oboch autorov podporujú mystický ráz diel. U Fedákovej navyše atypicky zvolený materiál – vosk a jeho prirodzená krehkosť umocňujú duchovný rozmer „maľby“.

Fotografické experimenty nachádzame u Roba Kočana vo forme farebnej luminografie a v auto-portréte Tomáša Agata Błońského, ktorý zaznamenal camerou obscurou. Námet digitálnej fotografie Vlada Eliáša sa sústredí na detail jemného florálneho motívu v konfrontácii s mohutným objektom – automobilom v pozadí.

Karol Baron vnáša do diel surrealistické prvky vo forme absurdných kompozícií, ktoré sú doplnené mutáciou figúr. Tvarovou príbuznosťou k snovému svetu Barona a farebne modifikovanými postavami sa vyznačujú tri pastely Imricha Svitanu s futuristickým názvom Cudzí návštevník.


Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
›REGISTROVANÍ NICKOM‹
všetci

Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.

Begam Trnava
Označenie inzercie
Usporne vykurovanie
Označenie inzercie
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
naEXpediciu.sk - cestovetelsky portal
Označenie inzercie
Optik MORVAY
Označenie inzercie
Bezpecne mesto
Označenie inzercie
TransSibírska magistrála - Cestovateľská relácia
Označenie inzercie
Kniha Nezna revolucia Mytny
Označenie inzercie
Zlate pastilky
Označenie inzercie
Hrady a zamky
Označenie inzercie
Ericsoft
Označenie inzercie
Zdravotnicke pomocky Nitra
Označenie inzercie
Cestovanie 1 B
Označenie inzercie
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
Vyhľadávanie
naEXpediciu.sk - cestovetelsky portal
Označenie inzercie
Optik MORVAY
Označenie inzercie
Posledné komentáre

Bezpecne mesto
Označenie inzercie
TransSibírska magistrála - Cestovateľská relácia
Označenie inzercie
Kniha Nezna revolucia Mytny
Označenie inzercie
Zlate pastilky
Označenie inzercie
Hrady a zamky
Označenie inzercie
Ericsoft
Označenie inzercie
Zdravotnicke pomocky Nitra
Označenie inzercie
Cestovanie 1 B
Označenie inzercie
Bottom panel

© reporter24.sk všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na reporter24.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign