Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Rescue Online | Sereď Online | Reportér 24

Reportér 24
Begam Trnava
Označenie inzercie

ISSN 1338-032X   Dnes je 15. 11. 2018, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel
Vrazda novinára a jeho priatelky nesmie zostat zabudnuta
Označenie inzercie
Expedicia  Za polárny kruh 2016
Označenie inzercie
Kazachstan Astana 2017
Označenie inzercie
Vysivanie na textil
Označenie inzercie
RubrikyRubriky
INFOSLOBODA Transparentnosť v samospráve
Označenie inzercie
Na zamyslenie...
Označenie inzercie
Označenie inzercie

ŽSR začali s rekonštrukciou železničnej stanice v Martine

159

ŽSR |MM|  Železnice slovenskej republiky, manažér železničnej infraštruktúry, odovzdali stavenisko a v najbližších dňoch začnú s dlho očakávanou  komplexnou rekonštrukciou železničnej stanice v Martine. Tá v mnohom nespĺňa kritéria na modernú stanicu 3. tisícročia so službami a vybavením pre cestujúcich. Projektantom stavby bola spoločnosť  GS Pro s.r.o., zhotoviteľom stavby bude firma Adifex, a.s., Žilina, ktorá bola vybraná na základe verejnej súťaže. Rekonštrukcia ŽST Martin bude stáť  2 947 936,11 € bez DPH a bude hradená z vlastných zdrojov ŽSR. Zmluva so zhotoviteľom nadobudla účinnosť 12. júla 2018, je zverejnená v centrálnom registri zmlúv aj s výkazom výmer. Železničná stanica bude mať vybudované prístupy pre imobilných aj nevidiacich podľa legislatívy EÚ a po jej dokončení sa výrazne zlepší kvalita cestovania a úroveň poskytovaných služieb.

 

Podľa uvedenej zmluvy sa rekonštrukcia železničnej stanice Martin zrealizuje najneskôr do 12 mesiacov odo dňa odovzdania staveniska.Podľa projektovej dokumentácie rekonštrukciou prejde výpravná budova železničnej stanice, zastrešenie nástupišťa pri výpravnej budove a útulok  traťového obvodu. Rekonštruovať sa bude aj  železničný zvršok koľaje č. 1, 2 a nástupište č. 1, 2, 3,  následne spevnené plochy a komunikácie. Pre cestujúcich sa vybuduje hlasový a vizuálny informačný systém, rekonštruovať sa bude aj elektroinštalácia vo výpravnej budove,  bleskozvod a elektrický ohrev s prípojkou na verejnej budove,  prípojka pre HAVIS, ale aj vonkajšie osvetlenie nástupíšť. Projekt rieši aj pohyb imobilných cestujúcich v stanici, vybuduje sa bezbariérový prístup z predstaničného priestoru od mesta pasážou k WC a na kryté nástupište, z krytého nástupišťa do vestibulu k pokladniam a z krytého nástupišťa ku koľaji. Upraví sa WC pre imobilných cestujúcich podľa platnej legislatívy. Stanica bude obsahovať prvky pre navádzanie slabozrakých a nevidiacich. Súčasťou rekonštrukcie je aj výmena okien a dverí, dažďových žľabov a zvodov a obnova náterov fasády.

,,Som rád, že sa konečne môžeme pustiť do tak potrebnej rekonštrukcie dôležitej železničnej stanice v Martine. Našim cieľom je, aby bola rekonštrukcia realizovaná podľa časového harmonogramu, v požadovanej kvalite a hlavne s pozitívnym efektom tak pre obyvateľov Martina, ako aj všetkých cestujúcich. Tých prosíme o pochopenie a trpezlivosť v súvislosti s dočasnými obmedzeniami, ktoré si komplexná rekonštrukcia vyžiada,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy. Spustenie rekonštrukcie uvítal aj primátor mesta Martin Andrej Hrnčiar: Mesto Martin na rekonštrukciu železničnej stanice čakalo dlhé roky, a preto som rád, že vedenie Železníc Slovenskej republiky pochopilo moje argumenty a zaradilo ju do svojho investičného plánu. Hlavné mesto kultúry si predsa zaslúži reprezentatívnu stanicu, na ktorú bude môcť byť hrdé.“

 

Z histórie ŽST Martin

Železničná stanica Martin bola postavená  pri budovaní železničného spojenia z Pešti na jestvujúcu železnicu KBD. Spoločnosť Uhorská severná železnica, ktorá túto trať mala postaviť, sa však dostala do finančných problémov a jej majetok bol odpredaný MÁV (Kráľovské uhorské štátne železnice).

MÁV nakoniec trať postavila a sama na nej zabezpečovala prevádzku od 1.5.1873. Samotná budova ŽST Martin je postavená v slohu MÁV a jej odovzdanie bolo 12.8.1872, kedy bol sprevádzkovaný celý úsek trate Zvolen – Vrútky. Trať viedla z Budapešti cez Lučenec Zvolen, Hronskú Dúbravu s pripojením sa na Košicko-bohumínsku železnicu.

Samotná budova prešla menšími rekonštrukciami, ktoré sa dotkli hlavne vonkajšieho vzhľadu fasády, nie však typového osadenia lode a bočných symetricky rozložených bočných častí budovy.  Príkladom typizovanej architektúry MÁV boli tehlové špalety nad oknami, delenie poschodí budovy tehlovým vzorom s prípadnými vzormi a pod debnením strechy taktiež vzorovo ukladaná tehla vytvárajúca typický architektonický prvok typizovaný MÁV. Dnes tieto prvky na budove vďaka už spomínaným menším rekonštrukciám nevidieť.

 

 


Fotogaléria k článku:

159
Autor: ŽSR
159
Autor: ŽSR

Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
›REGISTROVANÍ NICKOM‹
všetci

Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.

Begam Trnava
Označenie inzercie
Usporne vykurovanie
Označenie inzercie
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
naEXpediciu.sk - cestovetelsky portal
Označenie inzercie
Optik MORVAY
Označenie inzercie
Bezpecne mesto
Označenie inzercie
TransSibírska magistrála - Cestovateľská relácia
Označenie inzercie
Kniha Nezna revolucia Mytny
Označenie inzercie
Zlate pastilky
Označenie inzercie
Hrady a zamky
Označenie inzercie
Ericsoft
Označenie inzercie
Zdravotnicke pomocky Nitra
Označenie inzercie
Cestovanie 1 B
Označenie inzercie
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
Vyhľadávanie
naEXpediciu.sk - cestovetelsky portal
Označenie inzercie
Optik MORVAY
Označenie inzercie
Posledné komentáre

Bezpecne mesto
Označenie inzercie
TransSibírska magistrála - Cestovateľská relácia
Označenie inzercie
Kniha Nezna revolucia Mytny
Označenie inzercie
Zlate pastilky
Označenie inzercie
Hrady a zamky
Označenie inzercie
Ericsoft
Označenie inzercie
Zdravotnicke pomocky Nitra
Označenie inzercie
Cestovanie 1 B
Označenie inzercie
Bottom panel

© reporter24.sk všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na reporter24.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign