Počet volaní eCall stúpa

0
11

MV SR |MM|   Ministerstvo vnútra SR ako gestor krízového riadenia štátu, integrovaného záchranného systému, civilnej ochrany a  európskeho čísla tiesňového volania 112 eviduje pravidelne aj počty automaticky či manuálne vyslaných žiadostí/hovorov na tiesňové volanie systému eCall –  jednotného celoeurópskeho systému tiesňového volania z vozidiel.

Keďže z roka na rok sa zvyšuje podiel automobilov, ktoré sú vybavené týmto systémom, prirodzene stúpa aj počet volaní.

Tiesňové volanie systému eCall môže byť aktivované manuálne pasažiermi automobilu  alebo automaticky, ak senzory automobilu zaregistrujú zrážku. eCall sa spojí s najbližším koordinačným centrom linky 112 a odošle dôležité informácie, ako miesto a čas nehody, smer vozidla v čase nárazu, typ vozidla a VIN číslo a typ pohonu. Výhodou automatickej aktivácie je, že operátor môže na miesto nehody vyslať jednotky aj v prípade, že je posádka v bezvedomí a sama by si pomoc privolať nedokázala. Medzi doplňujúce informácie patrí počet pasažierov vo vozidle a poloha vozidla 1 až 2 sekundy pred nárazom.

 

Automatický eCall sa spúšťa ak senzory vo vozidle zaznamenajú nehodu/náraz. Absolútnu väčšinu takýchto udalostí tvoria dopravné nehody/škodové udalosti, zvyšok tvoria poruchy vozidla alebo systému. Automatický eCall umožňuje operátorom a záchranným zložkám okamžite vyslať sily a prostriedky na miesto nehody, aj v prípade,  že vodič nevie, povedať kde sa nachádza, alebo v dôsledku nehody nevie komunikovať. Informácia o polohe 1 až 2 sekundy pred nárazom zabezpečí, aby sa záchranné jednotky na diaľnici vydali do správneho jazdného pásu.

Manuálny eCall znamená, že niekto vo vozidle stlačil tlačidlo označené spravidla „SOS“ alebo „SOS“ doplnené logom slúchadla. Môže ísť o rôzne situácie.Stáva sa, že ľudia toto tlačidlo stlačia napríklad, keď majú poruchu vozidla a chcú si zavolať odťahovú službu, alebo sa objednať do servisu, preto by sme v týchto prípadoch privítali lepšiu osvetu zo strany predajcov automobilov –  na privolanie odťahovej služby e-call neslúži. Má pomôcť primárne v prípade ohrozenia zdravia či života,“ vysvetlil minister vnútra SR Roman Mikulec. Rovnako sa stáva, že tlačidlo je použité omylom.

Štatistiky volaní cez eCall

Rok 2019

  • Automaticky: 297
  • Manuálny: 869

Rok 2020

  • Automaticky: 463
  • Manuálny: 1860

Rok 2021

  • Automaticky: 508
  • Manuálny: 2566

06/2022

  • Automaticky: 347
  • Manuálny: 1812

 

Systém eCall sa v zmysle  Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/758 z 29. apríla 2015  o požiadavkách typového schválenia pri zavádzaní palubného systému eCall využívajúceho službu tiesňovej linky 112 montuje do všetkých novo schválených automobilov kategórie M1 a N (automobily s hmotnosťou do 3,5t)  v EÚ automaticky od 31. marca 2018.  

Pridať komentár

Zadajte svoj komentár!
Zadajte vaše meno