MV SR |MM| Posilnenie postavenia chodcov na priechode, sprísnenie sankcií pre cestných pirátov, prísnejšie podmienky pre recidivistov, rozšírenie objektívnej zodpovednosti, zákaz elektrických kolobežiek na chodníku, rozdelenie skúšok na vodičský preukaz. To sú niektoré z opatrení, ktoré navrhuje ministerstvo vnútra s cieľom zvýšiť bezpečnosť účastníkov cestnej premávky a znížiť dopravnú nehodovosť. Návrh novely zákona o cestnej premávke predložil rezort vnútra do medzirezortného pripomienkového konania.
„Dopravné nehody si každoročne vyžiadajú zbytočné straty na životoch a zranenia. Naším cieľom je vytvoriť prostredie, v ktorom budú dopravné nehody s fatálnymi následkami výnimkou, nie pravidlom. Navrhujeme zaviesť sériu opatrení, ktoré sa zameriavajú na všetky aspekty bezpečnosti cestnej premávky — od prevencie a osvety, cez modernizáciu výučby budúcich vodičov až po prísnejšie kontroly a sankcie,“ povedal minister vnútra Matúš Šutaj Eštok.
V roku 2024 došlo na cestách k 11 451 dopravným nehodám, pri ktorých zomrelo 262 ľudí, 814 sa zranilo ťažko a 4 946 utrpelo ľahké zranenia. Medzi obeťami bolo 67 chodcov a 22 cyklistov, respektíve vodičov elektrických kolobežiek. Pod vplyvom alkoholu bolo zavinených 1 276 dopravných nehôd /podrobné štatistiky dopravnej nehodovosti/.
Návrh zákona bol vypracovaný na základe Programového vyhlásenia vlády SR a v súlade s Národnou stratégiou Slovenskej republiky pre bezpečnosť cestnej premávky na roky 2021 – 2030. Legislatíva sa tiež zosúlaďuje s Dohovorom o cestnej premávke a so štandardnými pravidlami v iných európskych štátoch. Predložením do medzirezortného pripomienkového konania rezort vnútra vytvára priestor na diskusiu o navrhovaných zmenách. Prinášame prehľad navrhovaných zmien.
VYŠŠIA OCHRANA CHODCOV NA PRIECHODE
Zvýšiť by sa mala ochrana najzraniteľnejšieho účastníka cestnej premávky – chodca – pri prechádzaní cez cestu po priechode pre chodcov. Chodec bude mať prednosť na priechode po novom už vtedy, keď sa zjavne chystá na tento priechod vstúpiť; stále však nebude môcť vstúpiť na priechod náhle.Vodič bude povinný jazdiť pred priechodom takou dostatočne nízkou rýchlosťou, aby v prípade potreby mohol zastaviť.
SPRÍSNENIE PODMIENOK PRE RECIDIVISTOV
Predlžuje sa lehota evidovania troch závažných priestupkov z 12 mesiacov na 24 mesiacov, čo pomôže zachytiť dlhodobejšie vzorce riskantného správania a uplatniť u takýchto vodičov nápravné opatrenia skôr, než spôsobia dopravnú nehodu s následkami na životoch a zdraví. Ako jedno z opatrení pre vodičov po spáchaní troch závažných priestupkov sa zavádza po novom absolvovanie rehabilitačného programu, takýto vodič bude tiež tak ako doteraz povinný podrobiť sa doškoľovaciemu kurzu a preskúšaniu odbornej spôsobilosti.
V prípade, že by vodič v tejto lehote 24 mesiacov štvrtýkrát závažným spôsobom porušil pravidlá cestnej premávky, bude mu odobraté vodičské oprávnenie. Vrátiť mu ho bude možné až splnení podmienok (rehabilitačný program pre vodičov, doškoľovací kurz, preskúšanie odbornej spôsobilosti a preskúmanie zdravotnej a psychickej spôsobilosti).
SPRÍSNENIE SANKCIÍ ZA PREKROČENIE RÝCHLOSTI
Cestní piráti budú postihovaní prísnejšie, keďže rýchlosť jazdy zohráva kľúčovú úlohu pri vzniku dopravných nehôd a významným spôsobom ovplyvňuje aj rozsah ich následkov. Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom bude prekročenie rýchlosti o viac ako 30 km/h v obci alebo o viac ako 40 km/h mimo obce. Doteraz to bolo o viac ako 50 km/h v obci a o viac ako 60 km/h mimo obce.
Samotné výšky pokút ostávajú rovnaké, navrhuje sa však upraviť rozpätie prekročenia rýchlosti pri jednotlivých úrovniach pokút.
Prekročenie rýchlosti v km/hod/ | Výšky pokút | ||||
---|---|---|---|---|---|
V obci | Mimo obce | Blokové konanie | Riadne konanie | ||
Súčasnosť | Návrh | Súčasnosť | Návrh | ||
do 20 | do 15 | do 30 | do 25 | do 50 € | do 100 € |
21-50 | 16-30 | 31-60 | 26-40 | 30 – 400 € | 150 – 600 € |
51 a viac | 31 a viac | 61 a viac | 41 a viac | 280 – 800 € | 500 – 1000 € |
PRÍSNEJŠIE PRAVIDLÁ PRE E-KOLOBEŽKY
Zavádza sa nová kategória malé elektrické vozidlá, ktorá zahŕňa e-kolobežky, segway a podobne. Budú musieť mať výrobný štítok, nesmú mať sedadlo a dosahovať rýchlosť viac ako 25 km/h. Používanie vozidiel, ktoré nespĺňajú tieto požiadavky, bude závažným priestupkom.
Ruší sa obmedzenie používania elektrických kolobežiek len osobami nad 15 rokov. Elektrické kolobežky nebudú môcť jazdiť po chodníku, výnimkou budú deti do desať rokov a ich sprevádzajúca osoba. Na vodičov e-kolobežiek sa budú vzťahovať podobné práva a povinnosti, ako majú cyklisti.
ZMENY V OBJEKTÍVNEJ ZODPOVEDNOSTI
Rozšíri sa okruh porušení pravidiel cestnej premávky, ktoré možno riešiť prostredníctvom objektívnej zodpovednosti. Pôjde aj o jazdu v protismere, vjazd do križovatky, ak nie je možné pokračovať v jazde, nedodržanie minimálnej vzdialenosti, používanie telefónu počas jazdy, nezapnutie bezpečnostného pásu.
Držiteľ vozidla sa už nebude môcť vyviniť zo zodpovednosti za nezabezpečenie dodržiavania pravidiel cestnej premávky formou oznámenia vodiča. Zruší sa možnosť podať odpor proti rozkazu, držiteľ si však bude môcť nárokovať u vodiča náhradu uhradenej pokuty. Zmenou sa reaguje na špekulatívne správanie niektorých držiteľov vozidla. Nové pravidlá budú obdobné ako napríklad v prípade diaľničných známok.
ROZDELENIE VODIČSKÉHO KURZU A SKÚŠKY
Navrhuje sa rozdeliť skúšku z odbornej spôsobilosti u žiadateľov o udelenie vodičského oprávnenia. Žiadateľ najskôr absolvuje teoretickú časť vodičského kurzu a potom urobí teoretickú skúšku. Až po jej úspešnom absolvovaní bude pokračovať v praktickej časti vodičského kurzu (jazdy na autocvičisku a v skutočnej premávke) a následne sa prihlásil na praktickú časť skúšky. Žiadatelia budú mať možnosť sami sa prihlásiť elektronicky na skúšku. Cieľom je dosiahnuť, aby v praktickom výcviku pokračoval len taký účastník vodičského kurzu, ktorý teoreticky ovláda pravidlá cestnej premávky.
ĎALŠIE ZMENY
- Skracuje sa čas zákazu jázd nákladných vozidiel nad 7,5 t cez sviatky a rozširuje sa okruh vozidiel, ktoré majú zo zákona výnimky z tohto zákazu.
- Pre taxíky sa ruší všeobecná možnosť jazdiť vo vyhradených BUS pruhoch, bude to možné tam, kde im to dovolí dopravná značka.
- Ruší sa zákaz otáčania na riadenej križovatke, upravuje sa zákaz predbiehania v križovatke na hlavnej ceste.
- Navrhuje sa opätovne zaviesť do zákona záväznosť stanovísk orgánov Policajného zboru (dopravného inšpektorátu) pre príslušný cestný správny orgán pri určovaní dopravného značenia, obchádzkach, povoľovaní na zvláštne užívanie ciest a podobne.
Účinnosť zmien po schválení vo vláde a Národnej rade SR sa navrhuje od 1. decembra 2025.
V prípade postavenia chodcov na priechodoch pre chodcov a mechanizmov zameraných na recidivistov od 1. apríla 2026 a v prípade rozdelenia vodičského kurzu a skúšky z odbornej spôsobilosti od 1. októbra 2026.