ISSN 1338-032X

Najmenej transparentnú kampaň vedie Peter Pellegrini

S hodnotením „kampaň s výhradami“ skončili Ján Kubiš (skóre 45%) a Andrej Danko (43%), netransparentnú kampaň vedie Peter Pellegrini (30%). Zvyšní kandidáti platenú kampaň vôbec nemajú (Igor Matovič, Milan Náhlik, Patrik Dubovský), alebo ju pre jej nízku intenzitu (do päť tisíc eur) nebolo možné adekvátne zhodnotiť a porovnať (Marián Kotleba, Robert Švec).

V posledných voľbách v roku 2019 sa do najvyššej kategórie dostali len dvaja kandidáti – Zuzana Čaputová a Robert Mistík. Harabin za nimi vtedy transparentnosťou zaostal, ešte väčšmi problematická bola kampaň jeho strany Vlasť v parlamentných voľbách 2020 spájaná s veľkými podozrivými darmi a pôžičkami. Tentokrát sa zatiaľ výraznejším pochybnostiam vyhýba, pričom aktuálne vedie zhruba desaťkrát menšiu kampaň ako pred piatimi rokmi, peniaze na ňu vyzbieral od vyše 700 drobných darcov.

Ivan Korčok získal plné skóre v jedenástich z celkovo pätnástich indikátorov rozdelených do troch oblastí: Transparentný účet, Informovanosť o kampani a Komunikácia s voličmi. Kampaň má podrobne rozpísanú vo viac ako tristo výdavkových transakciách, pričom ako jediný uvádza aj počty zakúpených reklamných plôch. Naposledy sa mu v utorok (12.3.) podarilo dokúpiť 154 klasických bilbordov od reklamnej spoločnosti Arton za výhodnú cenu 50 eur za kus.

Korčok sa vyhýba zneprehľadňovaniu kampane cez veľké neprehľadné platby agentúram či dlhú časovú splatnosť faktúr. Najúspešnejší bol aj z hľadiska podporovateľov, keďže prezidentská kampaň môže byť podľa zákona postavená iba na vlastných zdrojoch a daroch. Podarilo sa mu vyzbierať pol milióna eur, čo je limit na výdavky v kampani, pričom ho podporilo viac ako 3300 darcov s priemernou výškou daru 140 eur. Ani on však s odvolaním sa na vyťaženosť v kampani nebol ochotný vyplniť rozšírené majetkové priznanie, ktoré Transparency zaslala všetkým kandidátom. Na rozdiel od roku 2019, kedy z pôvodne 15 kandidátov sprístupnili verejnosti podrobnejšie majetkové pomery až siedmi, neprejavil takúto otvorenosť z aktuálnej jedenástky nikto.

Kým kampaň Korčoka, ktorý minul už 418-tisíc eur, možno vďaka jej transparentnosti verejne dobre skontrolovať, ďalší favorit volieb Peter Pellegrini takúto možnosť neponúka. V súčasnosti sú na jeho účte výdavky vo výške 105-tisíc eur, aj keď jeho kampaň môže byť v týchto chvíľach podľa odhadu Transparency už trojnásobná. Na Pellegriniho účte nevidno najmä výdavky za bilbordovú kampaň v mesiacoch február a marec, ktorá bolo pravdepodobne spomedzi kandidátov najväčšia.

– Článok pokračuje pod reklamou –

Predseda strany Hlas vykazuje kampaň najmä cez hromadné a slabo popísané agentúrne platby, a nemožno ju tak verejne takmer vôbec posúdiť. Netransparentná je však aj na príjmovej strane, keď si zablokoval transparentný účet a dary zbiera iba cez neverejný účet strany. Tá na rozdiel od minulosti teraz proaktívne nezverejňuje svojich darcov ani na webe, podrobnosti financovania prezidentskej kampane sa tak verejnosť zrejme dozvie až z výročnej správy Hlasu vyše rok po voľbách.

Pellegrini tiež ako jediný z kandidátov neponúka na svojom prezidentskom webe kontakt pre komunikáciu s voličmi, takúto možnosť si zablokoval aj na profile na sociálnej sieti. Na otázku občana ku kampani, ktorú formou mystery testovania položila Transparency, však odpovedal aspoň cez stranícky kontakt. Celkovo na občianske otázky reagovali cez email siedmi a cez sociálnu sieť len štyria z jedenástich kandidátov.

Transparentnosť prezidentskej kampane šéfa strany Aliancia Krisztiána Forróa znížil nákup bilbordov cez agentúru. Jej financovanie je postavené najmä na jeho osobnom vklade v doterajšej výške 50-tisíc eur. Najviac, až 135-tisíc eur, dosiaľ investoval z vlastných zdrojov Ján Kubiš, ktorého kampaň taktiež zneprehľadňujú početné súhrnné platby do agentúr. Andrej Danko, podobne ako Pellegrini, tají darcov na straníckom účte SNS, doposiaľ si vôbec nezaložil povinný prezidentský web. Jeho jedinými výdavkami v kampani sú slabo popísané platby za bilbordy. Podrobnosti o outdoorovej kampani nie je možné získať ani z transparentného účtu Harabina. Ten kampaňuje bez bilbordov, vylepené plagáty však v uliciach má.

Desať dní pred voľbami investovali kandidáti do presviedčania voličov podľa ich transparentných účtov dovedna iba trištvrte milióna eur. Pre porovnanie, v roku 2019 boli o tomto čase výdavky trojnásobne vyššie (celkovo 2,5 milióna eur), hoci vtedy sa na kampaniach podieľali ešte aj tretie strany. Ich podpora, napríklad prostredníctvom schránkového špeciálu časopisu Extra plus nahrávajúceho Petrovi Pellegrinimu, sa objavuje aj v aktuálnej kampani, aj napriek zákonnému zákazu.

V rámci hodnotenia Transparency skúmala kvalitu vykazovania kampaní na povinných transparentných účtoch, spôsob financovania kampane, dodržiavanie základných zákonných náležitostí, ako aj to, či je zabezpečená minimálna informovanosť voličov o kandidátovi. Pre lepšiu prehľadnosť sú hodnotení kandidáti roztriedení na princípe semafora do troch skupín: transparentná zelená kampaň, oranžová kampaň s výhradami a netransparentná červená kampaň.

Metodika hodnotenia bola publikovaná vopred a kandidáti sa s ňou mali možnosť oboznámiť. Podrobnosti hodnotenia sú zverejnené na špeciálnom webe venovanom kontrole financovania slovenskej politiky volby.transparency.sk.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Odporúčané články

Viac než 400 tisíc ľudí sa v Ríme rozlúčilo s pápežom Františkom

Mocní i zabudnutí tohto sveta, početné rodiny, mladí, migranti, klerici i rehoľníci sa v sobotu veľkonočnej oktávy 26....

Tragická nehoda pri Seredi: Chôdza po ceste ho stála život

KR PZ Trnava |MM|  Dopravní policajti prijali dnes, v skorých ranných hodinách, oznámenie o zrážke osobného auta a...

AKTUÁLNE: V Trnave horí lokomotíva

HaZZ |MM|  Trnavskí hasiči práve zasahujú pri požiari malej lokomotívy v Trnave, ktorá slúžila na prepravu materiálu v...

Stavanie mája v Trnave sa po rokoch vracia na Trojičné námestie. Tradícia žije aj v okolitých obciach

OOCR Trnava Tourism |MM|  V stredu 30. apríla ožije Región Trnava tradičným stavaním májov. Farebne zdobené stromy, symbolizujúce...

Prezident SR vrátil parlamentu zákon o tzv. covidových amnestiách

Prezident SR Peter Pellegrini dnes nepodpísal zákon o náprave krívd spôsobených fyzickým osobám v súvislosti s protipandemickými opatreniami...

Nový projekt Digitálna Strelka má nasmerovať dievčatá do sveta IT a meniť stereotypy v technológiách

MIRRI |MM|  Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) SR v spolupráci s Digitálnou koalíciou spustilo nový projekt...

Oznámenie o čiastočnom uzatvorení diaľnice D1, v úseku mosta nad potokom Slaná voda na D1 (km 155,900 – 156,500), na vetve v križovatke Beluša, v smere na...

MV SR |MM|  Národná diaľničná spoločnosť, a. s. oznámila, že od zajtra (26.04.2025) rána do polovice júna sa...

Pripomíname víkendovú uzávierku diaľnice D1 za Bratislavou na Trnavu

NDS |MM|  Projekt D1/D4 má pred sebou ďalší medzník. V najbližších dňoch odštartuje nová etapa rekonštrukcie pôvodnej vozovky...

KOZ SR: Bezpečná práca nie je luxus, ale právo

KOZ |MM|  Napriek technologickému pokroku a rastúcej ekonomike prichádzajú tisíce zamestnancov každý rok do kontaktu s nebezpečnými pracovnými...

Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby spustila na Slovensko.sk nový prihlasovací prostriedok Mobilné eID

NASES |MM|  Bratislava – Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) spustila na Slovensko.sk nový prihlasovací prostriedok...

Výskumné inštitúcie a podniky majú stále možnosť zapojiť sa do otvorených výziev z Fondu na spravodlivú transformáciu

MIRRI |MM| Fond na spravodlivú transformáciu (FST) v gescii Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) SR má...

Slovensko bude mať unikátny systém individuálnych vzdelávacích účtov

MŠVVM SR |MM|  Ministerstvo školstva pokračuje v príprave nového systému vzdelávania dospelých. Od januára 2026 začne fungovať unikátne...