ISSN 1338-032X

Transparentnú Eurokampaň vedú len tri strany

Transparency International Slovensko |MM|  Kampaň do Európskeho parlamentu potvrdzuje, že transparentnosť kampaní je časti strán ľahostajná. Podobne ako pri vlaňajších parlamentných voľbách skončili na chvoste hodnotenia aj dve vládne strany.  

Pred voľbami do Európskeho parlamentu 2024 viedli transparentnú kampaň iba Progresívne Slovensko, Kresťanskodemokratické hnutie aSloboda asolidarita. Vyplýva to z hodnotenia, ktoré v predvolebnom týždni zverejnila protikorupčná organizácia Transparency International Slovensko. Zopakovala sa tak situácia z vlaňajších predčasných parlamentných volieb, v ktorých naplnila kritériá transparentnosti rovnaká trojica strán. Na chvoste hodnotenia je aj tentokrát Smer, za ktorý sa ešte zaradil Hlas scelkovo najmenej transparentnou eurokampaňou. Kým pri PS možno za dobrú prax označiť 11 zo 16 hodnotených kritérií, pri Hlase sú to len štyri.

Organizácia monitorovala pred eurovoľbami všetkých 24 kandidujúcich politických subjektov, do hodnotenia zaradila polovicu z nich s kampaňovými výdavkami nad 50-tisíc eur. Kampaň s výhradami vedú strany Demokrati, Aliancia, ĽSNS-Kotlebovci, Slovensko, SNS, Republika a Kresťanská únia. Zvyšné strany s malou kampaňou nebolo možné adekvátne zhodnotiť a porovnať.

Podobne ako v jesenných parlamentných voľbách alebo nedávnych prezidentských voľbách ani teraz nemožno kampaň celkovo označiť za transparentnú. Transparency opäť zaznamenala negatívne praktiky smerujúce najmä k zneprehľadneniu výdavkov a tým k oslabeniu verejnej kontroly.

Rezervy má aj najvyššie hodnotená kampaň Progresívneho Slovenska (skóre 80%). To nakúpilo väčšinu štvrť miliónovej bilbordovej kampane cez jedinú hromadnú agentúrnu faktúru. Strana však bola ochotná poskytnúť Transparency podrobný rozpis bilbordov, no nesúhlasila s jeho zverejnením.

Kresťanskí demokrati (77%) majú v kampani najviac veľkých darcov nad 10-tisíc eur, najväčším je súčasný europoslanec Ivan Štefanec, ktorý prispel strane sumou 120-tisíc eur. Podiel veľkých darov prekročil hranicu 25% príjmov, čo Transparency vníma už ako možný rizikový faktor.

Predseda SaS Richard Sulík najprv prisľúbil vyplnenie rozšíreného majetkového priznania, ktoré Transparency rozoslala kandidujúcim stranám. Nesúhlasil však s jeho zverejnením, čo odôvodnil zlou bezpečnostnou situáciou po pokuse o atentát na premiéra Roberta Fica. Napokon ho Transparency nezaslal vôbec. Urobili tak však traja iní lídri eurokandidátok: Ľudovít Ódor (PS), Miriam Lexmann (KDH) aJaroslav Naď (Demokrati). Je to posun oproti jesenným parlamentným voľbám, kedy vyplnili formulár iba dvaja predsedovia väčších strán.

Strany investovali do kampane zatiaľ spolu 5,4 milióna eur, čo je už teraz viac ako náklady z predošlej eurokampane z roku 2019 (4,9 mil. eur). Najväčšiu kampaň pritom zrejme bude mať najsilnejšia vládna strana Smer, ktorá doteraz minula 1,25 milióna eur. Hodnotenie netransparentnej kampane si vyslúžila najmä kvôli takmer úplnému únosu kampane do prostredia vlastnej agentúry. Strana platí väčšinu kampane cez hromadné zálohové agentúre platby, ktoré sú popísané iba všeobecne ako „organizačno-technické zabezpečenie volieb“.

Najhoršiu prax predviedla strana Hlas, ktorá zopakovala mimoriadne netransparentnú prezidentskú kampaň svojho doterajšieho predsedu Petra Pellegriniho. Hlas odštartoval eurokampaň už v marci bez transparentného účtu, ten si založil až o mesiac, v apríli. Podľa pozorovaní Transparency môže mať najväčšiu bilbordovú kampaň, ktorú však opäť platí cez agentúrne faktúry s dlhou splatnosťou, verejnosť sa tak náklady za najintenzívnejšie májové bilbordy zrejme dozvie až po voľbách. Podobne ako Smer, aj Hlas kampaň ukrýva v agentúre, dokonca poslal necelých 100-tisíc eur bez uvedenia prijímateľa na transparentnom účte, čo je v rozpore so zákonom.

Demokratom kategória transparentnej kampane ušla najmä kvôli nízkej transparentnosti zdrojov financovania. Majú síce druhý najvyšší počet darcov v kampani (134), ktorých menšie príspevky vidno na transparentnom účte, drvivú väčšinu privátnych financií, na ktorých stojí ich kampaň, však ukryli na straníckom účte. Vládna strana SNS výdavky v kampani popisuje iba všeobecnými poznámkami (cestovné výdavky, reklamné plochy, inzercia, ostatné náklady). Republika, ktorej sa v prieskumoch opäť darí, zas vôbec nemá popísanú väčšinu významnejších platieb, pri niektorých chýba iadresát.

V rámci hodnotenia Transparency skúmala 16  kritérií od kvality vykazovania transakcií na povinných transparentných účtoch, cez spôsob  financovania kampaní, dodržiavanie základných zákonných náležitostí až po zabezpečenie základnej informovanosti voličov o strane, kandidátoch a kampani. Pre lepšiu prehľadnosť boli posudzované strany roztriedené na princípe semafora do troch skupín: transparentná zelená kampaň, oranžová kampaň s výhradami a netransparentná červená kampaň. Súčasťou hodnotenia bol aj test funkčnosti komunikačných kanálov strany. Na otázku potenciálneho voliča na oficiálny email zareagovalo 5 z 12 strán, cez sociálnu sieť odpovedali iba dve.

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Odporúčané články

Viac než 400 tisíc ľudí sa v Ríme rozlúčilo s pápežom Františkom

Mocní i zabudnutí tohto sveta, početné rodiny, mladí, migranti, klerici i rehoľníci sa v sobotu veľkonočnej oktávy 26....

Tragická nehoda pri Seredi: Chôdza po ceste ho stála život

KR PZ Trnava |MM|  Dopravní policajti prijali dnes, v skorých ranných hodinách, oznámenie o zrážke osobného auta a...

AKTUÁLNE: V Trnave horí lokomotíva

HaZZ |MM|  Trnavskí hasiči práve zasahujú pri požiari malej lokomotívy v Trnave, ktorá slúžila na prepravu materiálu v...

Stavanie mája v Trnave sa po rokoch vracia na Trojičné námestie. Tradícia žije aj v okolitých obciach

OOCR Trnava Tourism |MM|  V stredu 30. apríla ožije Región Trnava tradičným stavaním májov. Farebne zdobené stromy, symbolizujúce...

Prezident SR vrátil parlamentu zákon o tzv. covidových amnestiách

Prezident SR Peter Pellegrini dnes nepodpísal zákon o náprave krívd spôsobených fyzickým osobám v súvislosti s protipandemickými opatreniami...

Nový projekt Digitálna Strelka má nasmerovať dievčatá do sveta IT a meniť stereotypy v technológiách

MIRRI |MM|  Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) SR v spolupráci s Digitálnou koalíciou spustilo nový projekt...

Oznámenie o čiastočnom uzatvorení diaľnice D1, v úseku mosta nad potokom Slaná voda na D1 (km 155,900 – 156,500), na vetve v križovatke Beluša, v smere na...

MV SR |MM|  Národná diaľničná spoločnosť, a. s. oznámila, že od zajtra (26.04.2025) rána do polovice júna sa...

Pripomíname víkendovú uzávierku diaľnice D1 za Bratislavou na Trnavu

NDS |MM|  Projekt D1/D4 má pred sebou ďalší medzník. V najbližších dňoch odštartuje nová etapa rekonštrukcie pôvodnej vozovky...

KOZ SR: Bezpečná práca nie je luxus, ale právo

KOZ |MM|  Napriek technologickému pokroku a rastúcej ekonomike prichádzajú tisíce zamestnancov každý rok do kontaktu s nebezpečnými pracovnými...

Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby spustila na Slovensko.sk nový prihlasovací prostriedok Mobilné eID

NASES |MM|  Bratislava – Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) spustila na Slovensko.sk nový prihlasovací prostriedok...

Výskumné inštitúcie a podniky majú stále možnosť zapojiť sa do otvorených výziev z Fondu na spravodlivú transformáciu

MIRRI |MM| Fond na spravodlivú transformáciu (FST) v gescii Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) SR má...

Slovensko bude mať unikátny systém individuálnych vzdelávacích účtov

MŠVVM SR |MM|  Ministerstvo školstva pokračuje v príprave nového systému vzdelávania dospelých. Od januára 2026 začne fungovať unikátne...