ISSN 1338-032X

Transparentnú Eurokampaň vedú len tri strany

Transparency International Slovensko |MM|  Kampaň do Európskeho parlamentu potvrdzuje, že transparentnosť kampaní je časti strán ľahostajná. Podobne ako pri vlaňajších parlamentných voľbách skončili na chvoste hodnotenia aj dve vládne strany.  

Pred voľbami do Európskeho parlamentu 2024 viedli transparentnú kampaň iba Progresívne Slovensko, Kresťanskodemokratické hnutie aSloboda asolidarita. Vyplýva to z hodnotenia, ktoré v predvolebnom týždni zverejnila protikorupčná organizácia Transparency International Slovensko. Zopakovala sa tak situácia z vlaňajších predčasných parlamentných volieb, v ktorých naplnila kritériá transparentnosti rovnaká trojica strán. Na chvoste hodnotenia je aj tentokrát Smer, za ktorý sa ešte zaradil Hlas scelkovo najmenej transparentnou eurokampaňou. Kým pri PS možno za dobrú prax označiť 11 zo 16 hodnotených kritérií, pri Hlase sú to len štyri.

Organizácia monitorovala pred eurovoľbami všetkých 24 kandidujúcich politických subjektov, do hodnotenia zaradila polovicu z nich s kampaňovými výdavkami nad 50-tisíc eur. Kampaň s výhradami vedú strany Demokrati, Aliancia, ĽSNS-Kotlebovci, Slovensko, SNS, Republika a Kresťanská únia. Zvyšné strany s malou kampaňou nebolo možné adekvátne zhodnotiť a porovnať.

Podobne ako v jesenných parlamentných voľbách alebo nedávnych prezidentských voľbách ani teraz nemožno kampaň celkovo označiť za transparentnú. Transparency opäť zaznamenala negatívne praktiky smerujúce najmä k zneprehľadneniu výdavkov a tým k oslabeniu verejnej kontroly.

Rezervy má aj najvyššie hodnotená kampaň Progresívneho Slovenska (skóre 80%). To nakúpilo väčšinu štvrť miliónovej bilbordovej kampane cez jedinú hromadnú agentúrnu faktúru. Strana však bola ochotná poskytnúť Transparency podrobný rozpis bilbordov, no nesúhlasila s jeho zverejnením.

Kresťanskí demokrati (77%) majú v kampani najviac veľkých darcov nad 10-tisíc eur, najväčším je súčasný europoslanec Ivan Štefanec, ktorý prispel strane sumou 120-tisíc eur. Podiel veľkých darov prekročil hranicu 25% príjmov, čo Transparency vníma už ako možný rizikový faktor.

Predseda SaS Richard Sulík najprv prisľúbil vyplnenie rozšíreného majetkového priznania, ktoré Transparency rozoslala kandidujúcim stranám. Nesúhlasil však s jeho zverejnením, čo odôvodnil zlou bezpečnostnou situáciou po pokuse o atentát na premiéra Roberta Fica. Napokon ho Transparency nezaslal vôbec. Urobili tak však traja iní lídri eurokandidátok: Ľudovít Ódor (PS), Miriam Lexmann (KDH) aJaroslav Naď (Demokrati). Je to posun oproti jesenným parlamentným voľbám, kedy vyplnili formulár iba dvaja predsedovia väčších strán.

Strany investovali do kampane zatiaľ spolu 5,4 milióna eur, čo je už teraz viac ako náklady z predošlej eurokampane z roku 2019 (4,9 mil. eur). Najväčšiu kampaň pritom zrejme bude mať najsilnejšia vládna strana Smer, ktorá doteraz minula 1,25 milióna eur. Hodnotenie netransparentnej kampane si vyslúžila najmä kvôli takmer úplnému únosu kampane do prostredia vlastnej agentúry. Strana platí väčšinu kampane cez hromadné zálohové agentúre platby, ktoré sú popísané iba všeobecne ako „organizačno-technické zabezpečenie volieb“.

Najhoršiu prax predviedla strana Hlas, ktorá zopakovala mimoriadne netransparentnú prezidentskú kampaň svojho doterajšieho predsedu Petra Pellegriniho. Hlas odštartoval eurokampaň už v marci bez transparentného účtu, ten si založil až o mesiac, v apríli. Podľa pozorovaní Transparency môže mať najväčšiu bilbordovú kampaň, ktorú však opäť platí cez agentúrne faktúry s dlhou splatnosťou, verejnosť sa tak náklady za najintenzívnejšie májové bilbordy zrejme dozvie až po voľbách. Podobne ako Smer, aj Hlas kampaň ukrýva v agentúre, dokonca poslal necelých 100-tisíc eur bez uvedenia prijímateľa na transparentnom účte, čo je v rozpore so zákonom.

Demokratom kategória transparentnej kampane ušla najmä kvôli nízkej transparentnosti zdrojov financovania. Majú síce druhý najvyšší počet darcov v kampani (134), ktorých menšie príspevky vidno na transparentnom účte, drvivú väčšinu privátnych financií, na ktorých stojí ich kampaň, však ukryli na straníckom účte. Vládna strana SNS výdavky v kampani popisuje iba všeobecnými poznámkami (cestovné výdavky, reklamné plochy, inzercia, ostatné náklady). Republika, ktorej sa v prieskumoch opäť darí, zas vôbec nemá popísanú väčšinu významnejších platieb, pri niektorých chýba iadresát.

V rámci hodnotenia Transparency skúmala 16  kritérií od kvality vykazovania transakcií na povinných transparentných účtoch, cez spôsob  financovania kampaní, dodržiavanie základných zákonných náležitostí až po zabezpečenie základnej informovanosti voličov o strane, kandidátoch a kampani. Pre lepšiu prehľadnosť boli posudzované strany roztriedené na princípe semafora do troch skupín: transparentná zelená kampaň, oranžová kampaň s výhradami a netransparentná červená kampaň. Súčasťou hodnotenia bol aj test funkčnosti komunikačných kanálov strany. Na otázku potenciálneho voliča na oficiálny email zareagovalo 5 z 12 strán, cez sociálnu sieť odpovedali iba dve.

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Odporúčané články

Ceny sv. Gorazda sú rozdané. Minister Tomáš Drucker ocenil inšpiratívnych učiteľov a talentovaných žiakov

MŠVVM SR |MM|  Na slávnostnom odovzdávaní Cien sv. Gorazda, ktoré sa uskutočnilo 5. septembra 2025 v priestoroch Zimnej...

Miliónová investícia do vzdelania. Univerzita Komenského modernizuje svoje budovy

MŠVVM SR |MM|  Univerzita Komenského v Bratislave uspela vo výzve ministerstva školstva a získala na obnovu svojich budov...

Medzinárodný seminár o manažmente slintačky a krívačky: Slovensko zvládlo náročnú skúšku

MP RV SR |MM|  Na výstavisku Agrokomplex v Nitre sa včera uskutočnil odborný medzinárodný seminár venovaný manažmentu nákazy...

AI v školách: Ministerstvo školstva spúšťa plán pre bezpečné a férové využívanie technológií

MŠVVM SR |MM|  AI už dnes mení spôsob, akým sa žiaci a študenti učia. Ministerstvo školstva preto predstavilo...

Stretnutie premiéra Roberta Fica s ukrajinským prezidentom Volodymyrom Zelenským

Premiér Robert Fico sa dnes prvý krát stretol s ukrajinským prezidentom Volodymyrom Zelenským. Stretnutie sa uskutočnilo na Ukrajine,...

Krajská súťaž vo vyslobodzovaní zranených osôb z havarovaných vozidiel – Galanta víťazom

KR HaZZ Trnava |MM|  Včera sa uskutočnil už 11. ročník súťaže vo vyslobodzovaní, na ktorom si svoje zručnosti,...

Kultúru v Trnavskom kraji bránime pred politickými útokmi, presadzujeme riešenia, ktoré jej umožnia slobodne dýchať

TT SK |MM|   Už takmer dva roky čelí kultúra útokom zo strany ministerky Šimkovičovej a politikov vládnej koalície....

Magický deň v galantskej nemocnici: 10 pôrodov za jediný deň

V galantskej nemocnici 3. septembra zažili skutočne výnimočný deň. V pôrodnici včera prišlo na svet až desať detí -...

Policajti diskutovali s pedagógmi o bezpečnosti na školách. Odborné stretnutia sa uskutočnili v mestách Sereď a Galanta

KR PZ Trnava |MM|  Zástupcovia Okresného riaditeľstva PZ v Galante, Pohotovostného policajného útvaru a policajná psychologička sa zúčastnili...

37. Medzinárodné keramické sympózium Lučenec – Kalinovo v Kalvínskom kostole

NMG Lučenec |MM|  Novohradské múzeum a galéria, kultúrna inštitúcia Banskobystrického samosprávneho kraja, Vás pozýva na výstavu 37. Medzinárodné keramické sympózium...

Zôsyp prevedie milovníkov folklóru po zákutiach skanzenu v Pribyline

Liptovské múzeum |MM| V sobotu 6. septembra 2025 sa v Múzeu liptovskej dediny Pribylina vrátime do čias našich praotcov. Liptovské kultúrne...

Útok medveďa v okrese Prievidza! Polícia vyzýva na zvýšenú opatrnosť

KR PZ Trenčín |MM|  Polícia upozorňuje verejnosť na zvýšený pohyb medveďa hnedého v oblasti nad obcou Nedožery-Brezany v okolí poľovníckej...