ISSN 1338-032X

Transparentnú Eurokampaň vedú len tri strany

Transparency International Slovensko |MM|  Kampaň do Európskeho parlamentu potvrdzuje, že transparentnosť kampaní je časti strán ľahostajná. Podobne ako pri vlaňajších parlamentných voľbách skončili na chvoste hodnotenia aj dve vládne strany.  

Pred voľbami do Európskeho parlamentu 2024 viedli transparentnú kampaň iba Progresívne Slovensko, Kresťanskodemokratické hnutie aSloboda asolidarita. Vyplýva to z hodnotenia, ktoré v predvolebnom týždni zverejnila protikorupčná organizácia Transparency International Slovensko. Zopakovala sa tak situácia z vlaňajších predčasných parlamentných volieb, v ktorých naplnila kritériá transparentnosti rovnaká trojica strán. Na chvoste hodnotenia je aj tentokrát Smer, za ktorý sa ešte zaradil Hlas scelkovo najmenej transparentnou eurokampaňou. Kým pri PS možno za dobrú prax označiť 11 zo 16 hodnotených kritérií, pri Hlase sú to len štyri.

Organizácia monitorovala pred eurovoľbami všetkých 24 kandidujúcich politických subjektov, do hodnotenia zaradila polovicu z nich s kampaňovými výdavkami nad 50-tisíc eur. Kampaň s výhradami vedú strany Demokrati, Aliancia, ĽSNS-Kotlebovci, Slovensko, SNS, Republika a Kresťanská únia. Zvyšné strany s malou kampaňou nebolo možné adekvátne zhodnotiť a porovnať.

Podobne ako v jesenných parlamentných voľbách alebo nedávnych prezidentských voľbách ani teraz nemožno kampaň celkovo označiť za transparentnú. Transparency opäť zaznamenala negatívne praktiky smerujúce najmä k zneprehľadneniu výdavkov a tým k oslabeniu verejnej kontroly.

Rezervy má aj najvyššie hodnotená kampaň Progresívneho Slovenska (skóre 80%). To nakúpilo väčšinu štvrť miliónovej bilbordovej kampane cez jedinú hromadnú agentúrnu faktúru. Strana však bola ochotná poskytnúť Transparency podrobný rozpis bilbordov, no nesúhlasila s jeho zverejnením.

Kresťanskí demokrati (77%) majú v kampani najviac veľkých darcov nad 10-tisíc eur, najväčším je súčasný europoslanec Ivan Štefanec, ktorý prispel strane sumou 120-tisíc eur. Podiel veľkých darov prekročil hranicu 25% príjmov, čo Transparency vníma už ako možný rizikový faktor.

Predseda SaS Richard Sulík najprv prisľúbil vyplnenie rozšíreného majetkového priznania, ktoré Transparency rozoslala kandidujúcim stranám. Nesúhlasil však s jeho zverejnením, čo odôvodnil zlou bezpečnostnou situáciou po pokuse o atentát na premiéra Roberta Fica. Napokon ho Transparency nezaslal vôbec. Urobili tak však traja iní lídri eurokandidátok: Ľudovít Ódor (PS), Miriam Lexmann (KDH) aJaroslav Naď (Demokrati). Je to posun oproti jesenným parlamentným voľbám, kedy vyplnili formulár iba dvaja predsedovia väčších strán.

Strany investovali do kampane zatiaľ spolu 5,4 milióna eur, čo je už teraz viac ako náklady z predošlej eurokampane z roku 2019 (4,9 mil. eur). Najväčšiu kampaň pritom zrejme bude mať najsilnejšia vládna strana Smer, ktorá doteraz minula 1,25 milióna eur. Hodnotenie netransparentnej kampane si vyslúžila najmä kvôli takmer úplnému únosu kampane do prostredia vlastnej agentúry. Strana platí väčšinu kampane cez hromadné zálohové agentúre platby, ktoré sú popísané iba všeobecne ako „organizačno-technické zabezpečenie volieb“.

Najhoršiu prax predviedla strana Hlas, ktorá zopakovala mimoriadne netransparentnú prezidentskú kampaň svojho doterajšieho predsedu Petra Pellegriniho. Hlas odštartoval eurokampaň už v marci bez transparentného účtu, ten si založil až o mesiac, v apríli. Podľa pozorovaní Transparency môže mať najväčšiu bilbordovú kampaň, ktorú však opäť platí cez agentúrne faktúry s dlhou splatnosťou, verejnosť sa tak náklady za najintenzívnejšie májové bilbordy zrejme dozvie až po voľbách. Podobne ako Smer, aj Hlas kampaň ukrýva v agentúre, dokonca poslal necelých 100-tisíc eur bez uvedenia prijímateľa na transparentnom účte, čo je v rozpore so zákonom.

Demokratom kategória transparentnej kampane ušla najmä kvôli nízkej transparentnosti zdrojov financovania. Majú síce druhý najvyšší počet darcov v kampani (134), ktorých menšie príspevky vidno na transparentnom účte, drvivú väčšinu privátnych financií, na ktorých stojí ich kampaň, však ukryli na straníckom účte. Vládna strana SNS výdavky v kampani popisuje iba všeobecnými poznámkami (cestovné výdavky, reklamné plochy, inzercia, ostatné náklady). Republika, ktorej sa v prieskumoch opäť darí, zas vôbec nemá popísanú väčšinu významnejších platieb, pri niektorých chýba iadresát.

V rámci hodnotenia Transparency skúmala 16  kritérií od kvality vykazovania transakcií na povinných transparentných účtoch, cez spôsob  financovania kampaní, dodržiavanie základných zákonných náležitostí až po zabezpečenie základnej informovanosti voličov o strane, kandidátoch a kampani. Pre lepšiu prehľadnosť boli posudzované strany roztriedené na princípe semafora do troch skupín: transparentná zelená kampaň, oranžová kampaň s výhradami a netransparentná červená kampaň. Súčasťou hodnotenia bol aj test funkčnosti komunikačných kanálov strany. Na otázku potenciálneho voliča na oficiálny email zareagovalo 5 z 12 strán, cez sociálnu sieť odpovedali iba dve.

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Odporúčané články

Práca namiesto dávok – nové pracovné miesta v oblasti pôdohospodárstva

MPSVR SR |MM|  Minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Erik Tomáš spolu s ministrom pôdohospodárstva a rozvoja...

Slovenskí policajti pomôžu turistom v Chorvátsku aj počas tohto leta

MV SR |MM|  Na základe dlhodobej spolupráce medzi Slovenskou republikou a Chorvátskom v oblasti bezpečnosti budú aj počas...

Masívna akcia „FANTÓM“: Národná protidrogovka rozbila sieť dílerov pervitínu na juhu Slovenska

Prezídium PZ SR |MM| Príslušníci Národnej protidrogovej jednotky Prezídia Policajného zboru realizovali v dňoch 10. a 11. júna...

Výsledky celoslovenského testovania deviatakov

MŠVVM SR |MM|  Celoslovenské Testovanie 9 tento rok absolvovalo vyše 49-tisíc žiakov na 1 653 školách. V teste...

Zrážka motorky s kamiónom si vyžiadala ľudský život

KR PZ Trenčín |MM|  Dnes v ranných hodinách došlo na ceste I/6 pri obci Chocholná – Velčice k...

Nový impulz pre regióny: Rada vlády SR pre regionálny rozvoj a politiku súdržnosti EÚ riešila zákon o prioritných okresoch aj budúcnosť eurofondov

MIRRI |MM|  Uvedenie nového zákona o podpore prioritných okresov do praxe a informácia o pripravovanej vykonávacej vyhláške, ktorá...

Mal týrať psa a nechať ho zaživa zožrať larvami

Prezídium PZ SR |MM| Vyšetrovateľ enviropolície Národnej centrály osobitných druhov kriminality Prezídia PZ podal prokurátorovi návrh na podanie...

Strach o súkromie brzdí využitie AI v inteligentných domácnostiach, ukazuje európsky prieskum

SEESAME |MM|  Inteligentná technológia a umelá inteligencia sa stávajú súčasťou každodennej reality, napriek tomu aktuálny prieskum ukázal, že...

Bezpečnejšie mestá, odolnejšia verejná správa: KyberTour 2025 pokračuje na východe Slovenska

MIRRI |MM| Ste pripravení na kybernetické výzvy, ktoré prináša rýchlo sa meniaci digitálny svet? Ak chcete držať tempo...

Piešťany sa vrátia do obdobia secesie – prichádza Art Nouveau Festival 2025

Krajská organizácia cestovného ruchu Trnavský kraj |MM|   Počas štyroch dní bude kúpeľné mesto žiť secesným umením. Návštevníci sa...

Muž pri prechádzke v lese našiel muníciu z 2 svetovej vojny

KR PZ Trenčín |MM|  Na základe oznámenia občana, pyrotechnik PPÚ KR PZ Trenčín našiel v lesnom poraste nad...

V pribylinskom skanzene preinvestujú 800-tisíc eur

Liptovské múzeum |MM|  Liptovské múzeum začalo s rozsiahlou rekonštrukciu striech na vybraných objektoch v skanzene Pribylina. Starý poškodený šindeľ...