MŠVVM SR |MM| Minister školstva SR Tomáš Drucker a český minister Mikuláš Bek sa počas neformálneho stretnutia vo Vysokých Tatrách dohodli na užšej spolupráci odborníkov a zdieľaní skúseností pri zavádzaní reforiem v školstve. Opätovné rokovanie sa nieslo v duchu vzájomnej inšpirácie a spoločných hodnôt vo vzdelávaní.
„Obe krajiny majú podobné vzdelávacie systémy a čelia veľmi podobným výzvam v oblasti vzdelávania. Diskutovali sme nielen o rôznych témach, ale najmä o reformách, ktoré realizovala Česká republika, ktorými sa môžeme inšpirovať. A naopak, českých partnerov som informoval o legislatívnych zmenách, ktoré sú aktuálne predmetom rokovania v parlamente, napríklad o otázke školských obvodov, zavedení povinného predprimárneho vzdelávania či povinnej maturite z matematiky,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker.
Minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky Tomáš Drucker a český minister školstva, mládeže a telovýchovy Mikuláš Bek sa stretli vo Vysokých Tatrách na neformálnom bilaterálnom rokovaní. Obe krajiny spája nielen jazyková a kultúrna blízkosť, ale aj podobná štruktúra školských systémov a výzvy, ktorým čelia. Cieľom stretnutia bola výmena informácií, inšpirácia pri nastavovaní politík a podpora spoločných iniciatív v oblasti školstva.
„Veľmi si cením intenzívny dialóg, ktorý vedieme posledné dva roky. Oceňujem, že sa môžeme navzájom inšpirovať. Kroky, ktoré sledujeme v oboch našich krajinách, smerujú k riešeniu podobných problémov. Každé stretnutie nám prináša inšpiráciu v tom, čo sa napríklad na Slovensku podarilo vyriešiť lepšie než u nás. A verím, že aj naopak niektoré naše skúsenosti sú prínosom pre slovenských kolegov,“ povedal český minister školstva Mikuláš Bek.
Jednou z hlavných tém diskusie bola umelá inteligencia vo vzdelávaní. Slovensko predstavilo Plán zodpovedného využívania AI vo vzdelávaní na roky 2025 – 2027, zatiaľ čo česká strana informovala o pokroku v projekte AIDIG, ktorý sa zameriava na digitálne kompetencie učiteľov. Ministri sa zhodli, že je nevyhnutné vytvoriť bezpečný, spravodlivý a zmysluplný rámec pre využívanie AI na školách.
Ďalšou kľúčovou témou bola podpora duševného zdravia žiakov. Obe krajiny v tejto oblasti podnikajú zásadné kroky – Slovensko zavádza do legislatívy nový rámec podpory duševného zdravia, posilňuje ochranu učiteľov i detí a zefektívňuje spoluprácu medzi školami a poradenskými zariadeniami. Česká republika systematicky zvyšuje počty psychológov a špeciálnych pedagógov na školách.
Dôležitou témou rozhovorov bolo aj vysoké školstvo. Veľká časť slovenských študentov študuje na českých univerzitách. „Naším cieľom však je, aby sa viac českých študentov rozhodlo pre štúdium na Slovensku. Veríme, že ak sa budeme na tieto ciele systematicky zameriavať, môže sa to zmeniť,“ uviedol T. Drucker.
Ministri sa venovali aj oblasti financovania školského systému a výmena skúseností sa týkala aj oblasti inklúzie, odborného vzdelávania a prípravy, ako aj možnosti, ako zlepšiť výsledky krajín v testovaní PISA.