MŠVVM SR |MM| Zástupcovia členských krajín, odborníci z oblasti vzdelávania a predstavitelia medzinárodných inštitúcií diskutovali o aktuálnych výzvach pri rozvoji inkluzívneho vzdelávania. Hovorili o prechode od krátkodobých projektov k systémovým riešeniam a o možnostiach, ako efektívne zapájať rodičov, školy a komunity do spoločného úsilia o kvalitné vzdelanie pre všetky deti. Rozvoj inkluzívneho vzdelávania si vyžaduje dlhodobú spoluprácu všetkých aktérov.
„Inkluzívne vzdelávanie nie je len odbornou témou, ale spôsobom, ako formovať spoločnosť. Dáva priestor každému dieťaťu bez ohľadu na jeho zázemie či schopnosti. Slovensko sa k týmto princípom hlási nielen slovami, ale aj konkrétnymi krokmi,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker.
Rokovania potvrdili, že Slovensko patrí medzi krajiny, ktoré v posledných rokoch urobili významné kroky na ceste k inkluzívnemu vzdelaniu. V rámci reforiem a systémových opatrení rezort v októbri 2024 spresnil definíciu segregácie vo výchove a vzdelávaní a zaviedol Štandardy dodržiavania zákazu segregácie, ktoré školám určujú jasné postupy, ako zabezpečiť rovnaké podmienky pre všetkých žiakov. Tieto opatrenia sú súčasťou širšieho úsilia o spravodlivejší a inkluzívnejší vzdelávací systém.
Rezort zároveň realizuje viacero národných projektov financovaných z fondov EÚ, ktoré podporujú začleňovanie detí do hlavného prúdu vzdelávania. Projekt Príležitosť pre všetkých sa zameriava na desegregáciu vzdelávania detí z marginalizovaných rómskych komunít, zatiaľ čo projekt Podpora vzdelávacích príležitostí pomáha žiakom zo špeciálneho vzdelávacieho prúdu prejsť do bežných škôl prostredníctvom adaptačných tried. Ďalší projekt podporuje prevenciu predčasného ukončenia školskej dochádzky a pomoc deťom, ktorým takáto situácia hrozí.
Medzi ďalšie opatrenia patrí rozširovanie povinného predprimárneho vzdelávania aj pre mladšie deti, zavedenie systému nárokovateľných podporných opatrení, ako aj zvyšovanie kapacít materských a základných škôl prostredníctvom výziev z Plánu obnovy a odolnosti SR. Ministerstvo tiež podporuje ranú starostlivosť o deti z marginalizovaných komunít, čím posilňuje ich pripravenosť na vstup do školy. Všetky tieto aktivity smerujú k spoločnému cieľu – aby slovenské školstvo bolo spravodlivé, inkluzívne a otvorené pre každé dieťa.
Minister školstva rokoval s novým riaditeľom EASNIE João Costa, ktorý je zároveň predsedom Výboru pre vzdelávaciu politiku OECD a bývalým ministrom školstva Portugalska. Témou bola spolupráca Slovenska s agentúrou, aktuálne reformy vo vzdelávaní a podpora rozvoja inkluzívneho vzdelávania. Diskutovalo sa aj o možnostiach využitia digitálnych technológií a umelej inteligencie v školách. Technológie môžu prispieť k odstraňovaniu bariér a zlepšeniu prístupnosti vzdelávania pre žiakov so zdravotným znevýhodnením či rôznym jazykovým a kultúrnym zázemím.
Podujatie obohatili vystúpenia žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, žiakov základných umeleckých škôl a Tanečného divadla Ifjú Szivek. Večer symbolicky ukázal, ako môže umenie spájať rozmanité skupiny detí, mladých ľudí i dospelých – bez bariér.
Európska agentúra pre špeciálne potreby a inkluzívne vzdelávanie je nezávislá medzinárodná organizácia financovaná z programu Erasmus+ a príspevkov členských krajín. Podporuje výmenu skúseností, dát a dobrej praxe a pomáha vládnym inštitúciám rozvíjať politiky, ktoré podporujú kvalitné a spravodlivé vzdelávanie pre všetkých žiakov. Slovenská republika je jej členom od roku 2014 a aktívne sa zapája do viacerých európskych projektov zameraných na rozvoj inkluzívnych politík, spoluprácu rodín a škôl či modernizáciu vzdelávacích systémov.
