ISSN 1338-032X

Víťazi posledných volieb vedú najmenej transparentné kampane

Transparency International Slovensko |MM|  V opakovanom hodnotení Transparency International Slovensko sa medzi netransparentné kampane k Smeru prepadli aj OĽaNO a ich koaličný partner Kresťanská únia.

Pár dní pred sobotňajšími parlamentnými voľbami má väčšina strán problémy s transparentnosťou kampane. Vo finálnom hodnotení protikorupčnej organizácie Transparency International Slovensko získali známku „Transparentná kampaň“ iba tri strany:  Progresívne Slovensko, Sloboda a solidarita a Kresťansko-demokratické hnutie. Na opačnom konci sa k „Netransparentnej kampani“ Smeru pridali aj OĽaNO a tiež jej koaličný partner Kresťanská únia, ktorej kampaň výrazne vzrástla v posledných týždňoch pre vysoké výdavky na volebné noviny trojkoalície.

Aktuálne Transparency do hodnotenia zaradila 17 z 27 kandidujúcich subjektov, ktorých kampane prekročili hranicu výdavkov 50-tisíc eur a na účte majú aspoň 10 väčších výdavkových transakcií. Okrem Kresťanskej únie tak pribudla aj Komunistická strana Slovenska. S hodnotením „S výhradami“ tak skončilo 11 strán. Vo finále kampane si hodnotenie zlepšili iba tri subjekty, zvyšné stagnovali alebo sa dokonca zhoršili. Prepad sa týka najmä kampane Modrých, Most-Híd (-16 percentuálnych bodov), hnutia OĽaNO (-11 pb) a strany Za ľudí (-10 pb).

V závere kampane sa tak značné rozdiely v transparentnosti kampaní medzi jednotlivými hráčmi ešte prehĺbili. Progresívne Slovensko a SaS stále vedú najtransparentnejšiu kampaň, ktorú majú, vrátane predkampane, podrobne rozpísanú na ich transparentných účtoch. Aj pri nich má však organizácia výhrady. PS naďalej nakupuje outdoorovú kampaň cez hromadné faktúry v netransparentnej bilbordovej spoločnosti a Transparency u nej zaznamenala aj nevrátenie malého hotovostného vkladu, čo zákon nedovoľuje.  Veľké agentúrne platby vo zvýšenej miere využíva aj SaS.

KDH sa podarilo do najlepšej kategórie posunúť aj vďaka tomu, že upustila od využívania väčších zálohových platieb, ktoré zneprehľadňujú reálny vývoj kampane. Strane Za ľudí sa nepodarilo udržať medzi najlepšími ani potom, ako sa jej líderka Veronika Remišová rozhodla nasledovať príklad Michala Šimečku a vyplnila pre Transparency rozšírené majetkové priznanie.

Transparentnosť neveľkej kampane zhoršila veľká agentúrna platba na nákup TV reklamy pre vyššie spomínanú trojkoalíciu, v ktorej kandiduje, ale tiež nevrátenie hotovostných darov. Rozšírené majetkové priznanie Transparency doložila ešte predsedníčka Pirátov Zuzana Šubová, ktorí však neboli kvôli nízkym nákladom kampane hodnotení.

V aktuálnej kampani môže dôjsť fakticky aj k prvému prelomeniu 3-miliónového limitu na výdavky pre jednu stranu. Hnutie OĽaNO totiž využilo nedostatok v zákone a do kampane si nezarátalo 800-tisícový výdavok na nákup 79 veteránov Fiat500, ktoré využíva v kampani. V prípade hnutia Igora Matoviča je problematické aj to, že mimo transparentného účtu sa ocitla veľká časť bilbordovej kampane uhradená vopred ešte pred oficiálnym začiatkom kampane.

Netransparentná je aj kampaň Smeru, ktorý ašpiruje na víťazstvo vo voľbách. Strana Roberta Fica má niekoľko dní pred voľbami najvyššie výdavky spomedzi všetkých – až 2,5 milióna eur. Z nich už vyše štyri pätiny preliala z transparentného účtu cez veľké súhrnné platby do vlastnej agentúry. Verejnosť tak nedokáže skontrolovať hodnovernosť výdavkov v praxi, ani to, či skryte neprekročí trojmiliónový prah na výdavky, ktorý v minulých voľbách vyčerpala takmer na euro presne.

„Že netransparentný prístup pred voľbami môže byť problém aj po nich, si uvedomujú aj voliči. Vyše polovica respondentov reprezentatívneho prieskumu agentúry IPSOS pre Transparency z polovice augusta sa stotožnila s tvrdením, že ak strana či politik postupuje neférovo v kampani, bude tak robiť aj po zvolení,“ pripomína riaditeľ organizácie Michal Piško.

Týždeň pred konaním volieb presiahli výdavky na transparentných účtoch už 19,5 milióna eur. Spolu s faktúrami za záver kampane a výdavkami z predkampane (spred 9. júna 2023) tak Transparency odhaduje prekonanie dosiaľ najdrahšej kampane z roku 2020 (23,6 milióna eur). Cez milión by mohlo tentokrát do kampane investovať až 12 strán, cez dva milióny sa môže dostať sedem z nich. Z nedávno zverejnenej analýzy takmer 9-tisíc výdavkových transakcií na transparentných účtoch vyplýva, že po rozpočítaní nešpecifikovaných platieb minuli strany doteraz asi tretinu výdavkov na outdoorovú reklamu, pätinu na propagačné materiály, asi šestinu na online propagáciu a menej ako desatinu na kampaňové podujatia.

Až polovica všetkých kampaňových výdavkov by pritom mohla byť financovaná zo súkromných zdrojov. Na transparentných účtoch stále nevidno všetkých sponzorov strán, keďže až 85% príjmov prišlo zo straníckych účtov. Kým niektoré strany darcov a veriteľov netaja, u iných sa to zrejme dozvieme po voľbách, alebo až vo výročnej správe za rok 2023.

Okrem problémov Smeru či OĽaNO Transparency opakovane upozorňuje aj na nehodnoverné financovanie kampane Republiky, postavené na vysokých pôžičkách lídrov strany. V súčasnosti je nejasné aj to, z čoho financuje už takmer 200-tisícovú kampaň Komunistická strana Slovenska. Hlas sa zase blíži k 3,5 miliónovému limitu na dary a pôžičky počas volebného obdobia zavedeného v roku 2019, čo mu sťažuje súťaž s ďalšími veľkými zavedenými stranami. Hrozí tak riziko podhodnocovania kampane (aktuálne vo výške 2,14 mil.), ktoré zvyšuje fakt, že Hlas ako jediný neprijíma v kampani dary cez transparentný účet, iba o nich informuje na webe.

Strany boli hodnotené v troch kategóriách Transparentný účet, Financovanie kampane a Informovanosť o kampani. Cieľom bolo nielen preskúmať dodržiavanie zákonných pravidiel, ale aj ochotu strán spraviť pre verejnú kontrolu niečo naviac. Napríklad, či poskytujú prehľadné  popisovanie výdavkov (platí pri 9 zo 17 strán), či strany informujú o predkampani (7 zo 17), volebných tímoch (7 zo 17) či podujatiach (8 zo 17), ale aj to, či si preukázateľne preverujú pozadie väčších darcov a veriteľov (5 zo 17). Súčasťou bol opäť aj test ochoty komunikovať s voličmi, pričom na otázku položenú cez e-mail odpovedalo spolupracovníkovi Transparency len šesť strán a na otázku cez sociálnu sieť dokonca iba tri strany.

Nedostatky v transparentnosti kampaní bude Transparency sledovať až do volieb, kompletné výsledky sú pre verejnosť dostupné na špeciálnom kampaňovom portáli volby.transparency.sk, vrátane pôvodného hodnotenia z augusta a metodiky. Výsledky hodnotenia transparentnosti kampaní sú výstupom projektu podporeného Nádaciou Pontis.

Detailnejšie výsledky hodnotenia nájdete na našej webovej stránke:

https://volby.transparency.sk/parlament2023/hodnotenia

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Odporúčané články

Práca namiesto dávok – nové pracovné miesta v oblasti pôdohospodárstva

MPSVR SR |MM|  Minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Erik Tomáš spolu s ministrom pôdohospodárstva a rozvoja...

Slovenskí policajti pomôžu turistom v Chorvátsku aj počas tohto leta

MV SR |MM|  Na základe dlhodobej spolupráce medzi Slovenskou republikou a Chorvátskom v oblasti bezpečnosti budú aj počas...

Masívna akcia „FANTÓM“: Národná protidrogovka rozbila sieť dílerov pervitínu na juhu Slovenska

Prezídium PZ SR |MM| Príslušníci Národnej protidrogovej jednotky Prezídia Policajného zboru realizovali v dňoch 10. a 11. júna...

Výsledky celoslovenského testovania deviatakov

MŠVVM SR |MM|  Celoslovenské Testovanie 9 tento rok absolvovalo vyše 49-tisíc žiakov na 1 653 školách. V teste...

Zrážka motorky s kamiónom si vyžiadala ľudský život

KR PZ Trenčín |MM|  Dnes v ranných hodinách došlo na ceste I/6 pri obci Chocholná – Velčice k...

Nový impulz pre regióny: Rada vlády SR pre regionálny rozvoj a politiku súdržnosti EÚ riešila zákon o prioritných okresoch aj budúcnosť eurofondov

MIRRI |MM|  Uvedenie nového zákona o podpore prioritných okresov do praxe a informácia o pripravovanej vykonávacej vyhláške, ktorá...

Mal týrať psa a nechať ho zaživa zožrať larvami

Prezídium PZ SR |MM| Vyšetrovateľ enviropolície Národnej centrály osobitných druhov kriminality Prezídia PZ podal prokurátorovi návrh na podanie...

Strach o súkromie brzdí využitie AI v inteligentných domácnostiach, ukazuje európsky prieskum

SEESAME |MM|  Inteligentná technológia a umelá inteligencia sa stávajú súčasťou každodennej reality, napriek tomu aktuálny prieskum ukázal, že...

Bezpečnejšie mestá, odolnejšia verejná správa: KyberTour 2025 pokračuje na východe Slovenska

MIRRI |MM| Ste pripravení na kybernetické výzvy, ktoré prináša rýchlo sa meniaci digitálny svet? Ak chcete držať tempo...

Piešťany sa vrátia do obdobia secesie – prichádza Art Nouveau Festival 2025

Krajská organizácia cestovného ruchu Trnavský kraj |MM|   Počas štyroch dní bude kúpeľné mesto žiť secesným umením. Návštevníci sa...

Muž pri prechádzke v lese našiel muníciu z 2 svetovej vojny

KR PZ Trenčín |MM|  Na základe oznámenia občana, pyrotechnik PPÚ KR PZ Trenčín našiel v lesnom poraste nad...

V pribylinskom skanzene preinvestujú 800-tisíc eur

Liptovské múzeum |MM|  Liptovské múzeum začalo s rozsiahlou rekonštrukciu striech na vybraných objektoch v skanzene Pribylina. Starý poškodený šindeľ...