NDS |MM| Vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti sa stretlo so zástupcami autodopravcov zo združenia ČESMAD Slovakia. Tému predstavovala transpozícia európskej smernice, podľa ktorej bude výška mýta po novom zohľadňovať napríklad emisie CO2.
Od 1. júla 2025 vstupuje na Slovensku do platnosti minuloročná novelizácia zákona o mýte, ktorá transponuje európsku smernicu Eurovignette. Nové celoeurópske pravidlá výberu mýta zvýhodňujú nákladné vozidlá, ktoré majú nižší dopad na životné prostredie. Dopravcovia si už dnes môžu preveriť do akej emisnej triedy ich vozidlá patria prostredníctvom vyhľadávača emisnej triedy na www.emyto.sk.
„Za Národnú diaľničnú spoločnosť oceňujeme profesionálny a konštruktívny prístup združenia ČESMAD Slovakia, ktoré je pre nás významným partnerom najmä pri informovaní dopravcov o takýchto zmenách,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ NDS Filip Macháček.
Po novom sa od 1. júla 2025 vo výpočte mýta pre nákladnú dopravu bude zohľadňovať aj kategorizácia vozidiel do piatich emisných tried. Pričom najnižšie mýto uhradia nákladné vozidlá s najnižšími dopadmi na životné prostredie.
Do najnižšej emisnej triedy automaticky patria všetky nákladné vozidlá a vozidlá v kategórii M2 a M3 (autobusy), ktoré boli prvýkrát zapísané do evidencie vozidiel pred 1. júlom 2019. Výnimkou sú vozidlá poháňané čistou elektrickou energiou alebo vodíkom, tie sú automaticky zaradené do najvyššej emisnej triedy.
„ČESMAD Slovakia považuje za kľúčové, aby bol výber mýta efektívny a financie sa dostali naspäť do infraštruktúry. Dôležité bude zabezpečiť dôslednú kontrolu dodržiavania pravidiel a zamedziť špekulatívnym praktikám, ktoré v minulosti poškodzovali svedomitých dopravcov. Spôsob výpočtu sadzieb mýta a kategorizáciu emisných tried určuje smernica EÚ, dopravcovia ju neovplyvnia, čo však môžu urobiť je, že nárast mýta premietnu do cien za prepravu, v čom im združenie bude pomáhať,“ uviedol prezident ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský.
Prevádzkovateľom nákladných vozidiel, ktoré boli do evidencie vozidiel prvýkrát zaradené po 1. júli 2019, sa odporúča skontrolovať si zaradenie do správnej emisnej triedy. V prípade, ak prehliadač emisnej triedy bude indikovať nárok na zaradenie do vyššej emisnej triedy CO2, dopravcovia si o preradenie do vyššej emisnej triedy CO2 budú môcť kedykoľvek elektronicky zažiadať.