NDS |MM| Národná diaľničná spoločnosť sa v rámci zimnej údržby každoročne stará o zjazdnosť viac ako 1 200 kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest a vybraných úsekov ciest I. triedy. Tento rok je do zimnej pohotovosti nasadených 710 pracovníkov a približne 300 mechanizmov. Už začiatkom októbra diaľničiari zaznamenali prvý výjazd, ktorý symbolicky odštartoval novú sezónu. Prípravy na zimu sa medzičasom naplno rozbehli a všetky strediská sú dnes v plnej pohotovosti.
Diaľničiari majú za sebou už týždne príprav – kontrolu strojov, opravy odvodňovačov, skúšobné jazdy sypačov aj dopĺňanie skladov. „Zimná údržba je veľká logistika, ktorá musí fungovať bez prestávky – od západu po východ krajiny,“ hovorí Rastislav Droppa, riaditeľ prevádzkového úseku Národnej diaľničnej spoločnosti. „Zima preverí nielen techniku, ale aj kolegov. A práve vďaka nim to celé funguje,“ doplnil.
Na zabezpečení zimnej služby sa podieľa 710 zamestnancov – z toho 107 dispečerov a zhruba 600 pracovníkov údržby. Dispečeri sledujú počasie v reálnom čase, vyhodnocujú dáta z meteorologických staníc a vysielajú mechanizmy na cesty aj v noci či počas sviatkov. Na každom zo 16 stredísk údržby pracujú zmeny tak, aby bola zjazdnosť ciest zabezpečená nepretržite.
Do zimnej sezóny má NDS nasadených približne 300 mechanizmov – od sypačov a pluhov, cez snehové frézy až po traktory a univerzálne nosiče náradia. Všetky stroje prešli kompletnou kontrolou, skúšobnými jazdami a sú pripravené zasiahnuť pri prvých mrazoch. Zatiaľ, čo severné strediská, ako Liptovský Mikuláš, Mengusovce či Martin, počítajú s častým snežením a náročnejším terénom, v oblastiach západného Slovenska je údržba zameraná najmä na rýchle zásahy pri poľadovici a výkyvoch teplôt.
Ešte pred sezónou bolo v skladoch Národnej diaľničnej spoločnosti uskladnených viac než 24-tisíc ton posypového materiálu – prevažne soli, ale aj ekologickejších zmesí, ktoré sa používajú v ochranných pásmach vodných zdrojov. Najväčšiu zásobu má stredisko Martin, ktoré spravuje takmer 3 500 ton materiálu.
Okrem regionálnych skladov má spoločnosť k dispozícii aj centrálny sklad v Bešeňovej s kapacitou 15-tisíc ton, ktorý je vybavený aj vážiacim zariadením, cisternami a technológiou na rýchlu distribúciu posypového materiálu. Vďaka nemu majú strediská istotu, že ani v prípade extrémnej zimy neostanú bez posypu.
Zimná údržba na Slovensku je náročná aj preto, že diaľnice prechádzajú od nížin až po horské priechody. Na severe krajiny sa bojuje s častým snežením a závejmi, v nížinách zase s poľadovicou a nárazovým vetrom. Na najohrozenejších úsekoch preto diaľničiari využívajú viac ako 65 kilometrov protisnehových zábran a bariér, ktoré chránia vozovku pred tvorbou závejov.
Zimná pohotovosť sa oficiálne začne 1. novembra a potrvá do konca marca. Už teraz je však všetko pripravené – technika, sklady aj posádky, ktoré v prípade potreby vyrážajú do terénu. Prvé výjazdy sme zaznamenali už začiatkom októbra, keď bolo potrebné preventívne zasiahnuť na úsekoch diaľnice D1 pri Važci. Posyp sa robil na približne troch kilometroch mostnej infraštruktúry a použila sa pritom asi tona soli.
„Keď klesnú teploty pod nulu alebo sneží, každý vie, čo má robiť. V tom je sila našej práce – spoľahnúť sa jeden na druhého a udržať cesty bezpečné, nech sú podmienky akékoľvek,“ uzatvára Rastislav Droppa.