MŠVVM SR |MM| Optimalizácia siete základných škôl prinesie lepšie využitie verejných zdrojov, vyššiu kvalitu vzdelávania a spravodlivé pravidlá pre všetkých zriaďovateľov. Cieľom nie je šetriť, ale posilniť systém tak, aby fungoval férovo, efektívne a v prospech detí.
Pred rokom sa Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR pustilo do jednej z najcitlivejších, ale zároveň najpotrebnejších reforiem – optimalizácie siete stredných škôl. Reformu pripravilo v úzkej spolupráci so samosprávnymi krajmi a zriaďovateľmi, výsledkom čoho je 52 konkrétnych projektov, ktoré znižujú roztrieštenosť siete a podporujú kvalitu vzdelávania. Teraz prichádza ďalší krok, ktorým je reforma siete základných škôl.
Minister školstva Tomáš Drucker upozornil, že problém je vážny. Na Slovensku je príliš veľa malých škôl, ktoré nedokážu zabezpečiť kvalitu, veľké rozdiely v dostupnosti a absentujúci manažment zo strany štátu. „Nie je to vina obcí ani rodičov, ale dôsledok zlého nastavenia pravidiel. Preto ich meníme. Nie silovo, ale rozumne a so zámerom pomôcť školám spolupracovať a zlepšiť kvalitu,“ zdôraznil T. Drucker.
Nové legislatívne návrhy sa týkajú všetkých typov zriaďovateľov – štátnych, súkromných aj cirkevných. Ruší sa veľkostný koeficient pre malé školy a zavádza sa adresná podpora pre tie, ktoré aktívne hľadajú riešenia. Malé školy dostanú možnosť aktívne vytvárať školské klastre, formálne partnerstvá umožňujúce zdieľanie učiteľov, priestorov či personálu.
Zároveň sa mení prístup k školským obvodom. Vznikne centrálna evidencia a každá adresa bude mať jednu spádovú školu. Cieľom je zabrániť segregácii, zabezpečiť dostupnosť a efektívne využitie kapacít. Reforma sa dotýka aj málotriednych škôl v kontexte kurikulárnej reformy, ktorým sa poskytne podpora pri rozhodovaní o rozsahu vzdelávania.
„Naším cieľom je, aby každé euro investované do školstva prinieslo čo najväčšiu hodnotu za peniaze. Návrhy vychádzajú z revízie výdavkov na regionálne školstvo, a sú prísne založené na dátach a faktoch. Nejde nám o škrty. Každé jedno euro zostane v systéme vzdelávania. Chceme ho však využiť efektívnejšie a férovejšie,“ dodal T. Drucker.
Ministerstvo tiež navrhuje upraviť podmienky financovania súkromných škôl. Tie si budú môcť vybrať medzi plnou verejnou podporou bez poplatkov a selekcie detí, alebo čiastočným financovaním pri zachovaní slobody výberu. Reforma zavádza aj zákonné garancie proti vyberaniu poplatkov vo verejných školách a posilňuje práva detí na vzdelávanie v jazyku menšiny.
Návrh vznikol v spolupráci so zástupcami samospráv, cirkví, školských združení a odborníkov. „Hľadáme dohodu, nie konfrontáciu. Reforma má zmysel len vtedy, ak ju budeme robiť spoločne. Ak sa vieme zhodnúť na cieľoch, vieme nájsť aj spôsob, ako ich dosiahnuť,“ uzavrel minister.
Návrhy opatrení vychádzajú zo záverečnej správy Revízie výdavkov na základné a stredné školy, ktorú vypracoval Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) Ministerstva financií SR spolu s Inštitútom vzdelávacej politiky (IVP) ministerstva školstva.
„Spoločne s ÚHP sme na základe dôkladnej analýzy formulovali viaceré zmeny, ktoré by mali v budúcnosti prispieť k spravodlivejšej a efektívnejšej alokácii zdrojov s cieľom zlepšenia kvality vzdelávania. V mene IVP ďakujem aj našim kolegom na ministerstve, s ktorými sme spolupracovali už aj pri príprave implementačných krokov vybraných opatrení,“ uviedla generálna riaditeľka IVP Zuzana Baranovičová.
Riaditeľ ÚHP Martin Haluš dodal: „Ambíciou tejto revízie je spojiť úsilie o lepšie výsledky v školstve s dôrazom na vyššiu efektívnosť a hodnotu za peniaze. Pripravili sme široké menu návrhov, z ktorých si ministerstvo školstva môže vyberať podľa svojich priorít. Teší nás, že vzdelávanie sa postupne stáva skutočnou prioritou aj v praxi a že viaceré z týchto návrhov sa už priebežne pretavujú do konkrétnych zmien.“
Revízia výdavkov_prezentácia_26.6.2025