ISSN 1338-032X

Nové pravidlá DPH pre osobné motorové vozidlá

FS SR |MM|  Od 1. januára 2026 sa menia pravidlá odpočtu DPH pri osobných OMV. Plný odpočet (100 %) bude možný len pri vozidlách používaných výlučne na podnikanie a pri vedení podrobných záznamov. Pri kúpe nového vozidla od uvedeného dátumu je navyše povinnosť zaslať oznámenie daňovému úradu na predpísanom tlačive.

Platiteľ, ktorý od 01.01.2026 nadobudne OMV a bude ho používať aj na súkromné účely, uplatní nárok na odpočítanie dane v stanovenom percentuálnom rozsahu 50 %.  Paušálne odpočítanie dane sa rovnako uplatní aj na OMV používané na základe nájomnej zmluvy na operatívny lízing, zmluvy o finančnom lízingu a pod. Odpočítanie dane v rozsahu 50 % sa vzťahuje aj na pohonné hmoty, náhradné diely a služby autoservisu, v súvislosti s OMV, ktoré používa na tzv. zmiešané použitie.

Záznamová povinnosť

Platiteľ, ktorý nadobudol od 1.1.2026 OMV výlučne na podnikanie alebo používa OMV výlučne na podnikanie si bude môcť odpočítať daň z jeho nadobudnutia v rozsahu 100% za podmienky, ak vedie o OMV podrobné záznamy preukazujúce rozsah použitia OMV výlučne na podnikanie. Záznamy platiteľ povinný viesť v elektronickej podobe osobitne za každé nadobudnuté alebo používané OMV.

Výnimka zo záznamovej povinnosti

Platiteľ nie je povinný viesť tieto záznamy, ak OMV nadobudol alebo používa výlučne na podnikanie podľa § 85n ods. 4 zákona o DPH, ktorým je:

  1. nájom,
  2. doprava osôb a batožiny (vrátane taxislužby),
  3. prevádzkovanie autoškoly, ak OMV je výcvikovým vozidlom, podľa osobitného predpisu,
  4. používa ako predvádzacie alebo testovacie OMV,
  5. používa ako náhradné OMV poskytnuté zákazníkovi na dobu opravy OMV alebo počas, ktorej sú na OMV vykonané iné služby .

Povinnosť oznámenia použita OMV výlučne na podnikanie

Platiteľ dane je s účinnosťou od 1.1.2026 povinný oznámiť daňovému úradu použitie OMV výlučne na podnikanie. Uvedená povinnosť sa týka aj OMV, ktoré používa platiteľ výlučne na podnikanie taxatívne vymedzeným spôsobom použitia podľa § 85n ods. 4 zákona o DPH, pri ktorých nemá záznamovú povinnosť podľa § 85n ods. 6 zákona o DPH.

Oznámenie je platiteľ povinný podať daňovému úradu na tlačive „Oznámenie o použití osobného motorového vozidla na podnikanie“, ktoré bude zverejnené na webovom sídle finančného riaditeľstva. Platiteľ nemá povinnosť oznámiť použitie OMV výlučne na podnikanie, ak OMV nadobudol pred 1.1.2026.

K uvedenej problematike bolo na webovom sídle finančného riaditeľstva zverejnené metodické usmernenie 3/2025/DPH/MU [.pdf; 187 kB; nové okno]– Obmedzenie odpočítania dane na osobné motorové vozidlá v časti odborná verejnosť / dane / metodické usmernenia / nepriame dane.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Odporúčané články

Polícia pokračuje v nácvikoch zameraných na ochranu mäkkých cieľov

Prezídium PZ SR |MM|  Policajný zbor pokračuje v pravidelných cvičeniach zameraných na pripravenosť a postup pri riešení krízových...

Polícia dnes po celom Slovensku posilní kontroly: Zameria sa na alkohol a bezpečnosť na cestách

Prezídium PZ SR |MM|   Policajný zbor si dnes pripomína štvrté výročie tragickej dopravnej nehody, ku ktorej došlo 2....

Bez PZP si už nepojazdíte: Od 1. októbra platia nové pravidlá

Prezídium PZ SR |MM|  Od dnešného dňa sa mení systém kontroly povinného zmluvného poistenia. Nepoistené vozidlá bude systém vyhľadávať...

Mladá žena odsúdila svojho psa na smrť. Nechala ho dlhodobo bez jedla, vody a s parazitmi v tele

Prezídium PZ SR |MM|  Vyšetrovateľ enviropolície NCODK Prezídia Policajného zboru vzniesol obvinenie 26-ročnej žene z obce Vígľaš  (okres...

T. Drucker: Potrebujeme vedieť zachytiť radikalizáciu mladých ľudí skôr, než prerastie do násilia

MŠVVM SR |MM|  Návrh zákona, ktorý Národná rada SR prerokúva v prvom čítaní, vytvára po prvýkrát ucelený systém prevencie,...

V prípade zo Staškova boli vypočutí viacerí svedkovia. Ich výpovede sú dôležité pre objasnenie okolností ako aj motívu skutku

Prezídium PZ SR |MM|  Vyšetrovanie útoku na základnej škole v Staškove, ktoré vedie Úrad boja proti organizovanej kriminalite...

Od cyklotrasy na Kráľovu hoľu po historickú železnicu: regióny získajú ďalších 26,5 milióna eur

MIRRI |MM|  Nová cyklotrasa až na Kráľovu hoľu, obnovená Čiernohronská železnica, modernejšie školy, bezpečnejšie cesty, zachránené kultúrne pamiatky...

Národná diaľničná spoločnosť opraví diaľnicu pri Veľkých Levároch a Lozorne

NDS |MM| Národná diaľničná spoločnosť pokračuje v postupnom skvalitňovaní diaľnice D2. Od soboty (3. októbra) sa vymenia asfaltové...

Efektivita vymáhania daňových nedoplatkov dosiahla ku koncu augusta historicky najvyššiu úroveň: exekútori finančnej správy vymohli viac ako 227 miliónov eur

FS SR |MM|   Daňoví exekútori finančnej správy vymohli za prvých osem mesiacov roka 2026 nedoplatky vo výške 227,3...

Vyhrážal sa cestujúcemu v autobuse. 35-ročný muž čelí obvineniu

KR PZ Trenčín |MM|  V pondelok v popoludňajších hodinách hliadka PMJ KR PZ v Trenčíne obmedzila v Dubnici...

OKTÓBER – mesiac úcty k starším

Prezídium PZ SR |MM|  Seniori sú ľudia, ktorí majú za sebou roky skúseností, práce, starostlivosti o rodiny aj...

NDS preberá správu mýta do vlastných rúk

NDS |MM|  Už o pár mesiacov prechádza správa mýtneho systému do vlastníctva Národnej diaľničnej spoločnosti. Celkový mechanizmus výberu...