ISSN 1338-032X

Aké opatrenia v súvislosti s odstaveným mostom mali byť vykonané bezodkladne?

Bezpečnosť mala a má byť prvoradá.

Hneď v prvé popoludnie po odstavení premávky po moste boli potvrdené naše varovania a to čo do kolón na rýchlostnej komunikácii R1, tak problematického odbočovania na nadjazde pri Dolnej Strede. V dostatočnom predstihu sme o hroziacom probléme a rizikách informovali verejnosť a upozorňovali aj kompetentných.

Počúvať nemali záujem.

Na problém sme upozornili konkrétnych prítomných policajných dôstojníkov – podotýkame že išlo o dopravákov – aj na stretnutí zvolanom za účelom okamžitého odstavenia mosta. Rovnako bol na problém asi o rok a pol upozornený správca mosta a OÚ v sídle kraja, ktorý bude vydávať stavebné povolenie.

Vyhotovili sme videozáznam oboch obchádzkových trás s poukázaním na kritické miesta obchádzok a s dostatočným predstihom sme ho verejne odprezentovali. Správca komunikácie a nadjazdu nemal záujem zúčastniť sa stretnutia na  MsÚ v Seredi a vypočuť si pripomienky občanov, ktorých sa uzatvorenie mosta dotkne najviac.

Žiaľ stačilo niekoľko dní a naše predpoklady sa naplnili. Akurát v niektorých dňoch sú kolóny ešte dlhšie,ako sme predpokladali.

Čo konkrétne mali správcovia komunikácií pre bezpečnosť premávky vykonať bezodkladne?

  • okamžité zníženie rýchlosti na R1 v úseku od pripájača na R1 pri bývalom MILEXe s vyznačením  možnosti tvorenia kolón – smer Nitra
  • okamžité zníženie rýchlosti na nadjazde od Dolnej Stredy smerom na Galantu
  • v kritických časoch hliadka dopravnej polície na nadjazde zabezpečujúca plynulosť a bezpečnosť  odbočenia vľavo z R1, čím sa dosiahne rýchlejšie „čistenie“  rýchlostnej komunikácie a tým aj bezpečnosť na R1
  • upravenie prednosti v jazde v križovatke pri Hutníku v Seredi. Minimálne preprogramovanie svetelnej signalizácie. Stále máme hlavnú cestu z centra mesta k uzatvorenému mostu!
  • bezodkladné upozornenie na  UZATVORENIE MOSTA na príjazdoch do mesta a vyznačenie obchádzok

Všetko malo byť vykonané bezodkladne.  No prakticky nič nebolo vykonané ani tri týždne po uzatvorení mosta a väčšina opatrení nieje vykonaná ani po mesiaci. Na rýchlostnej komunikácii  R1 pre bezpečnosť v súvislosti s výrazne zvýšenou premávkou v obchádzkovom úseku nebolo doteraz vykonané prakticky nič!

Aj mesiac po uzatvorení nadjazdu  vodič idúci po  R1 rýchlosťou  130 km/hod zaregistruje  autá dnes už úplne pravidelne zaberajúce časť jedného z jazdných pruhov na poslednú chvíľu a bez varovania príslušným dopravným značením. V civilizácii mimo Slovenska nepredstaviteľný stav.

Aj mesiac po uzatvorení mosta sú dopravným značením vodiči pri zátarase posielaní do slepej ulice! Upozornenia opakované počas troch týždňov smerované na kompetentné osoby nepomáhajú.

Nestojí otázka či príde k vážnej dopravnej nehode, ale kedy a s akými následkami. Ešte že je za nedostatočne rýchle konanie v uvedených veciach možné určiť nielen zodpovedné inštitúcie, ale aj konkrétne zodpovedné osoby zastávajúce konkrétne funkcie.

Vzhľadom na to,kde sa Sereď nachádza z hľadiska tranzitu cez Slovenskú republiku je smutné, že takýto stav dopustili kompetentné orgány a ministerstvá napriek tomu, že stav mosta a teda fakt, že skôr či neskôr k jeho úplnému uzatvoreniu príde, vedeli minimálne 4 roky vopred.

Slovensko má vážne problémy nielen v budovaní novej dopravnej infraštruktúry, ale aj v udržiavaní tej stávajúcej. Je to vidieť na nehospodárnom čerpaní  fondov  EÚ (na výstavbu ciest onedlho končia) a predražovaním zákaziek. Mýto a spôsob prerozdelenia financií z jeho výberu výrazne nezmenila ani minulá vláda.

Slovenská republika je v centre Európy, no už dnes je obchádzaná medzinárodnými dopravcami po železnici, ale postupne získavame zlé meno aj pre riedku a nedokončenú diaľničnú sieť.  Slovensko tak prichádza o nemalé finančné prostriedky,ktoré naopak získavajú štáty, cez ktoré sme obchádzaní. Výsledok a rozdiely v budovaní infraštruktúry sa takto budú ešte viac prehlbovať a o niekoľko rokov budeme zaostalou krajinou s rozpadnutou cestnou a železničnou infraštruktúrou a bezpečnosťou nezodpovedajúcou štandardom bežným všade okolo nás. Teda tam, kde nekradnú a netunelujú verejné peniaze, resp. kde je takéto konanie účinne postihované.

Problémom je,že už je neskoro začať si brať príklad aj z Rumunska, kde eurofondy netunelovali, ale  investovali do infraštruktúry a bezpečnosti na cestách, ktorú Rumunom dnes môžeme iba závidieť.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Odporúčané články

Viac než 400 tisíc ľudí sa v Ríme rozlúčilo s pápežom Františkom

Mocní i zabudnutí tohto sveta, početné rodiny, mladí, migranti, klerici i rehoľníci sa v sobotu veľkonočnej oktávy 26....

Tragická nehoda pri Seredi: Chôdza po ceste ho stála život

KR PZ Trnava |MM|  Dopravní policajti prijali dnes, v skorých ranných hodinách, oznámenie o zrážke osobného auta a...

AKTUÁLNE: V Trnave horí lokomotíva

HaZZ |MM|  Trnavskí hasiči práve zasahujú pri požiari malej lokomotívy v Trnave, ktorá slúžila na prepravu materiálu v...

Stavanie mája v Trnave sa po rokoch vracia na Trojičné námestie. Tradícia žije aj v okolitých obciach

OOCR Trnava Tourism |MM|  V stredu 30. apríla ožije Región Trnava tradičným stavaním májov. Farebne zdobené stromy, symbolizujúce...

Prezident SR vrátil parlamentu zákon o tzv. covidových amnestiách

Prezident SR Peter Pellegrini dnes nepodpísal zákon o náprave krívd spôsobených fyzickým osobám v súvislosti s protipandemickými opatreniami...

Nový projekt Digitálna Strelka má nasmerovať dievčatá do sveta IT a meniť stereotypy v technológiách

MIRRI |MM|  Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) SR v spolupráci s Digitálnou koalíciou spustilo nový projekt...

Oznámenie o čiastočnom uzatvorení diaľnice D1, v úseku mosta nad potokom Slaná voda na D1 (km 155,900 – 156,500), na vetve v križovatke Beluša, v smere na...

MV SR |MM|  Národná diaľničná spoločnosť, a. s. oznámila, že od zajtra (26.04.2025) rána do polovice júna sa...

Pripomíname víkendovú uzávierku diaľnice D1 za Bratislavou na Trnavu

NDS |MM|  Projekt D1/D4 má pred sebou ďalší medzník. V najbližších dňoch odštartuje nová etapa rekonštrukcie pôvodnej vozovky...

KOZ SR: Bezpečná práca nie je luxus, ale právo

KOZ |MM|  Napriek technologickému pokroku a rastúcej ekonomike prichádzajú tisíce zamestnancov každý rok do kontaktu s nebezpečnými pracovnými...

Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby spustila na Slovensko.sk nový prihlasovací prostriedok Mobilné eID

NASES |MM|  Bratislava – Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) spustila na Slovensko.sk nový prihlasovací prostriedok...

Výskumné inštitúcie a podniky majú stále možnosť zapojiť sa do otvorených výziev z Fondu na spravodlivú transformáciu

MIRRI |MM| Fond na spravodlivú transformáciu (FST) v gescii Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) SR má...

Slovensko bude mať unikátny systém individuálnych vzdelávacích účtov

MŠVVM SR |MM|  Ministerstvo školstva pokračuje v príprave nového systému vzdelávania dospelých. Od januára 2026 začne fungovať unikátne...